شناسهٔ خبر: 159419 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

راه‌اندازی کارگروه مشترک بخش خصوصی و توسعه سکونت‌گاه‌های ساحلی مکران

اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی کارگروه مشترک بخش خصوصی و حاکمیت برای توسعه سکونتگاه‌های ساحلی مکران خبر داد.

روح‌اله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اهداف و مذاکراتی که با بخش خصوصی برای ایجاد شهرهای جدید در ۲۷ نقطه ساحلی در اتاق بازرگانی تهران انجام شده است، توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: یکی از مصوبات شورای‌عالی مسکن و مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، موضوع ایجاد ۲۷ سکونتگاه ساحلی بود که برای احداث این ۲۷ سکونتگاه ساحلی، مقدمات مکانیابی و پهنه‌یابی ۲۷ نقطه مبتنی بر موضوع سند آمایش سرزمین مصوب سال ۱۳۹۹ و بر پایه سیاست‌های توسعه اقتصاد دریامحور ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب، انجام شد.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه هم اینک مکانیابی و تدقیق ۲۷ پهنه ساحلی در مرحله انجام و بررسی است و طرح‌های جامع و تفصیلی آنها نیز در حال تدوین است، افزود: شرکت عمران شهرهای جدید بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، احداث دو شهر جدید ساحلی را در دو نقطه از این ۲۷ نقطه در سواحل جنوب و در استان هرمزگان تحت عنوان شهر جدید خلیج فارس و شهر جدید مکران نو، آغاز کرده است.

اکبری با تاکید بر اینکه در ایجاد این شهرهای ساحلی در جنوب کشور موضوع مشارکت سایر استان‌ها در طرح هم‌پیوندی اجرایی خواهد شد، افزود: در اجرای این سیاست، موضوع سرمایه‌گذاری سایر استان‌های کشور در چهار استان جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر، در برنامه قرار گرفته است. 

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مزیت اصلی سواحلی جنوبی کشور، موضوع دسترسی به آب‌های گرم و آب‌های آزاد است، توضیح داد: برای اجرایی شدن این کار، مقرر شد تا بخش خصوصی را فعال و نظام مشاوره را در موضوعات مختلف شهرسازی، معماری، اقتصادی و سایر بخش‌ها فعال کنیم و هدف از اینکار این بوده تا بخش خصوصی همراه و شریک راهبردی حاکمیت در اجرای این طرح کلان ملی باشد.

وی گفت: با فراهم کردن مقدمات انجام اینکار، حضور بخش خصوصی در اجرای سیاست‌ها در برنامه قرار گرفت که در همین رابطه، رایزنی با اتاق‌های بازرگانی و از جمله اتاق بازرگانی تهران انجام شد. اتاق بازرگانی تهران اعلام آمادگی کرده تا در این طرح کلان ملی مشارکت فعال داشته باشد و سایر اتاق های بازرگانی استان‌ها را نیز همراه و همسو کند.

اکبری افزود: جلسه با اتاق بازرگانی تهران با حضور فعالان صنعتی، بازرگانی، گردشگری، کشاورزی و ساختمان و احداث  برای  ایجاد شهرهای جدید ساحلی و منطقه مکران انجام شد و گفتگوی دو طرفه بخش خصوصی و حاکمیت شکل گرفته است.

به گفته دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، نقطه نظرات انتقادی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ایجاد شهرهای جدید در ۲۷ نقطه ساحلی و سایر صنایع اخذ شد و در نهایت تصمیم بر آن شد تا سازوکاری برای تداوم این همکاری ایجاد شود.

اکبری گفت: هم اینک، دبیرخانه دائمی در شهرهای جدید برای این کار تشکیل شده است. اتاق بازرگانی تهران نیز مسئولیت یافته تا شورای مشترکی را راه اندازی کند و هدف از اینکار، ایجاد گفتگوها با عمق و ابعاد بیشتری از منظر معماری، شهرسازی، ساخت و اقتصادی و اجتماعی و سایر زمینه‌هاست.

در این جلسه، ناصر رضایی معاون مسکن و شهرسازی شهرهای جدید نیز طرح مطالعاتی انجام شده و آخرین وضعیت اقدامات مطالعاتی و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و تفاهم با استانداری‌های مبدا و مقصد در قالب هم پیوندی را تشریح کرد.