شناسهٔ خبر: 15961 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان:

ساخت بناهای بلند به ضوابط سختگیرانه‌ای نیاز دارد/ لزوم توجه به سیما و منظر شهرها در تدوین سند

حجت الله عامری نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با یادآوری این‌که ایران از نظر ساخت بناهای بلند در رتبه یازدهم جهان قرار دارد از شهرفروشی‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: شورای‌عالی معماری و شهرسازی باید ضوابط سختگیرانه‌ای را برای ساخت بناهای بلند به تصویب برساند.

حجت‌اله عامری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت ضوابط ساخت و ساز بناهای بلند و اجرا شدن ضوابط توسط دستگاه‌های اجرایی گفت: به نظر می‌آید باید پیش‌تر کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس بناهای بلند برگزار می‌شد و به دنبال آن نیز ضوابط خیلی قبل‌تر تدوین و ابلاغ می‌شدند. اینکه ایران با وجود داشتن ضوابط ساخت و ساز بناهای بلند از این نظر در جهان رتبه یازدهم را دارد نشان می‌دهد که مسئولان اقدامات شایسته را انجام ندادند و این عوامل سبب شده‌اند در شهرهای خود شاهد اینگونه ساخت و سازهای غیر منطقی باشیم.

نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: عموما در مراکز استان‌ها و به ویژه کلانشهرها با بناهای‌بلندی رو‌به‌رو هستیم که ضوابط مشخصی برای ساخت آنها وجود ندارد. در واقع در گذشته اقدام به ساخت ساختمان‌های بلند کردیم درحالی که برای تامین زیرساخت‌های آن مطالعه‌ای نداشتیم و همین مسائل به شهرهای ما آسیب جدی وارد کرد.

عامری تاکید کرد: شورای‌عالی معماری و شهرسازی به ریاست وزیر راه و شهرسازی باید ضوابط سختگیرانه‌ای تدوین کند و این ضوابط را به تصویب برساند. در عین حال در بحث سیما و منظر شهری باید محدودیت‌هایی را قائل شویم تا هرکسی نتواند هرگونه مصالحی را در نمای ساختمان خود به کار گیرد.

وی گفت: به هرحال ساختمان‌های بلندی در طی سالیان گذشته ساخته و سرمایه‌های ملی فراوانی نیز برای آن‌ها صرف شده است اما باید جلوی اشتباهات گذشته را بگیریم و آسیب‌شناسی و کسب تجربه از اشتباهات پیشین دستمایه فعالیت‌های پیش‌روی همه دست‌اندرکاران حوزه ساختمان در کشور شود.

عامری افزود: با توجه به اینکه ساخت بناهای بلند صرفا به منظور مقاصد تامین اقتصادی برای قشری مرفه و در مراکز تجاری و در نقاط گران کلانشهرها انجام گرفته و به عبارتی سوداگرایانه بوده است، تدوین و تصویب ضوابطی در این‌باره می‌تواند به اهرمی برای کاهش شهرفروشی و تخلفات تبدیل شود. /

نظر شما