همانگونه کـــه بارها در رســـانههای مختلف، در اجـــرای سیاســـتهـــای راهبـــردی دولت ســـیزدهم بـــا صداقـــت و از ســـر دردمنـــدی، آخریـــن وضعیـــت ناپایـــداری و بدمســـکنی در بافتهـــای فرســـوده میانـــی و تاریخـــی و سکونتگاههای غیررسمی و حاشیهای کشور و محرومیتهای گسترده از خدمات روبنای و زیربنایی اعلام شده است، مجدداً ً به طور خلاصه باید گفت هنوز بیش از ۲.۵ میلیون واحد مســـکونی ناپایدار با ســـقفهای لرزان در محدودههای مذکور وجود دارند، ســـطح برخـــورداری این محدوده بهویژه محلات ســـکونتگاههـــای غیررسمی و حاشـــیهای شـــهری از ســـرانههای خدمات روبنایی و زیربنایی بســـیار کمتر از متوســـط سایر محلات برخـــوردار شـــهرها و حتـــی همان شـــهر است. واقعیت این اســـت که شتاببخشی به نوســـازی مســـکن در بافتهای فرسوده شـــهرها و محرومیتزدایی از محلات و سکونتگاههای غیررسمی، صرفاً نیازمند اعتبـــار و منابـــع جدیـــد نیســـت، بلکـــه بـــا تجمیـــع منابـــع موجـــود و اقـــدام مشـــترک تمامی دستگاههای مسئول این مهم حاصل میشـــود و این اقدام اساســـی با ریلگذاری و الزام قانونی مناســـب تســـهیل و تسریع میشـــود.
لازم است به بخشـــی اقدامات تسریع بخش مجلس شورای اســـلامی در این زمینه اشـــاره کنـــم کـــه بـــا هوشـــمندی نمایندگان دلســـوز ادوار گذشـــته بهدســـت آمده است.
برنامـــه نوســـازی مســـکن در بافـــتهـــای فرســـوده و ســـکونتگاههـــای غیررسمی در قانون ســـاماندهی و حمایت از تولید و عرضه مســـکن مورد حمایت قرار گرفته اســـت و در مـــاده ۱۶ همین قانون، شـــهرداریها مکلف بـــه تخفیـــف حداقل ۵۰ درصدی و تقســـیط باقیمانده هزینـــه پروانه شـــدهاند.
در قانون مترقی "حمایت از احیای بهســـازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری مصـــوب ۱۳۸۹ " تقریباً عمـــده موانـــع کندشدن جریان نوســـازی مسکن برطرف شده است و تکالیف مشخصی برای دستگاه بانکی برای اختصاص تسهیلات ارزانقیمت و سایر دستگاههای دولتی و شهرداریها برای تسریع در ارائـــه خدمات زیـــربنایـــی و روبنایی مازاد موردنیاز بعد از نوســـازی مســـاکن فرســـوده مقرر کرده اســـت.
در قانون بودجه ســـال جاری و ســـال گذشته در قالب تبصرههای یک و یازده حمایتهای قانونـــی ویـــژهای بـــرای محرومیـــتزدایی از ســـکونتگاههای غیررسمی و تأمین خدمات زیـــربنایی و روبنایی بهعملآمده اســـت.
در قانـــون برنامـــه هفتم، الحاقـــات ویژهای با پیگیری برخـــی از نمایندگان دلســـوز برای اقشـــار محـــروم در بافـــتهـــای فرســـوده و ســـکونتگاههای غیررسمی حمایـــتهای جدیـــدی دیده اســـت.
به مـــوارد دیگری نیـــز میتوان اشـــاره کرد که مجال آن در این نوشتار نیست قطعاً ً انتخاب نمایندگانـــی از جنـــس مردم و از کســـانی که تمـــام یـــا حداقل بخشـــی از زندگیشـــان در محـــلات هـــدف بازآفرینـــی شـــهری شامل بافتهای قدیمی فرســـوده و سکونتگاههای غیررســـمی و حاشیهای شـــهرها ساکن بوده باشـــند و درد و رنج ســـاکنان این مناطق را با خون و گوشـــت و پوســـت خود لمـــس کرده باشـــند میتواند با قانونگذاری و ریلگذاری هوشـــمندانه ضمـــن رفـــع موانـــع موجـــود و باقیمانده بخشـــی عمده از آلام ساکنان این محلات را التیام بخشـــید.