شناسهٔ خبر: 159853 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور؛

فاز نخست طرح پژوهشی توسعه سامانه پیش بینی و هشدار سرمازدگی استان خراسان رضوی انجام شد

سرما کاهش دما فاز نخست طرح پژوهشی «به‌کارگیری فناوری‌های نوین در طراحی و توسعه سامانه پیش بینی و هشدار سرمازدگی در استان خراسان‌رضوی» توسط پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در راستای شناخت جامع و کامل از پتانسیل رخداد سرمازدگی و یخبندان محصولات کشاورزی در استان خراسان‌رضوی، فاز اول طرح پژوهشی به‌کارگیری فناوری‌های نوین در طراحی و توسعه سامانه پیش بینی و هشدار سرمازدگی در این استان توسط پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور انجام شد.

ارزیابی، پایش و پیش بینی شرایط یخبندان، مستلزم تصمیم گیری‌ها و تحلیل‌هایی پیچیده و استفاده از احتمالات شرطی و نکات اقتصادی است.

پیش بینی دقیق یخبندان می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش خسارت‌های ناشی از یخبندان داشته‌باشد، زیرا این فرصت را برای کشاورزان فراهم می‌کند که برای مواجهه با یخبندان مهیا شوند. 

برای دسترسی به پیش بینی‌های ارائه شده ابتدا باید سامانه‌های پیش بینی با قدرت تفکیک بالا در مراکز پیش بینی هواشناسی محلی توسعه داده شود تا این مراکز به اطلاعات بسیار جامع‌تری دسترسی داشته‌باشند. 

استان خراسان‌رضوی شرایط مناسب اقلیمی برای تولید و توسعه باغات میوه دارد و به همین جهت سرمازدگی‌های بهاره هرساله صدمات زیادی به بخش کشاورزی و باغبانی در این استان وارد می‌کند. 

با توجه به خسارت سنگین سرمازدگی، تعیین محدوده احتمال وقوع دمای بحرانی خسارت برای مدیریت این پدیده حائز اهمیت می‌باشد. 

احتمال و ریسک وقوع سرمازدگی و درجه حرارت‌های خسارت‌زا بسته به سال، گیاه و حساسیت آن نسبت به درجه حرارت‌های مختلف متفاوت است. 

مراحل جوانه و گل‌دهی درختان حساس‌ترین مراحل رشد درختان هستند که در معرض سرمازدگی بهاره قرار می‌گیرند. 

یکی از مباحث مهم سرمازدگی آستانه‌های حرارتی است که گیاهان دچار سرمازدگی می‌شوند. لذا دست‌یابی شناخت جامع و کامل از پتانسیل رخداد سرمازدگی و یخبندان در استان بسیار حائز اهمیت بوده و با هدف دستیابی به این شناخت، فاز اول طرح پژوهشی «به‌کارگیری فناوری‌های نوین در طراحی و توسعه سامانه پیش بینی و هشدار سرمازدگی در استان خراسان‌رضوی» انجام شد. 

در این پژوهش آستانه‌های خسارت سرمازدگی محصولات غالب منطقه شامل پسته، سیب، گیلاس و انگور در دوره‌های جوانه و شکوفه دهی طی دوره‌هایی از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۲ میلادی به تفکیک بررسی و با احتمالات وقوع مختلف، نقشه‌های پهنه‌بندی آن توسط محققین پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه شد.