شناسهٔ خبر: 159881 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تشدید بارش‌ها و طغیان رودخانه‌ها در دو روز آینده

رگبار رعد و برق باد و باران سازمان هواشناسی کشور نسبت به تشدید فعالیت دو سامانه بارشی در دو روز آینده هشدار داد که موجب طغیان رودخانه‌ها و اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، فعالیت دو سامانه بارشی فردا و پس فردا شدت می‌یابد.

سامانه بارشی اول با بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، کولاک برف و مه در استان‌های چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان و ارتفاعات در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و شمال شرق خوزستان همراه می‌شود و روز سه‌شنبه جنوب خراسان رضوی و ارتفاعات خراسان جنوبی را در بر می‌گیرد.

اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف برای این مناطق پیش‌بینی شده است.

انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، احتمال قطعی برق به ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، نهال‌ها، ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی ازد یگر مخاطرات اعلام شده برای این سامانه بارشی است.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفر به ویژه در گردنه‌های برف گیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، به‌کارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت توصیه کرده است.

سامانه بارشی دوم نیز در این همین مدت موجب رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت خواهد شد.

گستره فعالیت این سامانه روز دوشنبه در خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق هرمزگان و روز سه‌شنبه نیمه شرقی هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، یزد و خراسان جنوبی اعلام شده است.

تشدید بارش‌ها مخاطراتی از جمله اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، سرریز شدن سدها، صاعقه، کاهش دید در مناطق کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات زراعی و باغی را به همراه دارد.

عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم در مقابله با خسارات کشاورزی و مدیریت سدها در این شرایط جوی ضرورت دارد.