شناسهٔ خبر: 159946 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مجری آزادراه منجیل-رودبار:

مقاومت پل‌های آزادراه منجیل-رودبار در برابر زلزله

آزادراه منجیل رودبار مجری آزادراه منجیل-رودبار گفت: برای اولین بار در کشور، استفاده از تکیه گاه غلطکی در ساخت یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور با هدف کاهش اثرات زلزله در آزادراه منجیل-رودبار انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، میلاد دوستی در آستانه بهره برداری از آخرین بخش از آزادراه قزوین-رشت در محدوده منجیل تا رودبار گفت:‌ ساخت این آزادراه علیرغم کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفید رود یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: در طول مسیر ۸.۲ کیلومتری آزادراه دو دستگاه تونل به طول ۹۲۷ متر و ۸ دستگاه پل به طول ۱۲۱۶ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به ویژه در تونل ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.

مجری آزادراه منجیل-رودبار در خصوص عملیات اجرایی پل‌های محور توضیح داد و گفت: در ساخت بعضی از پل های مسیر از تیرهای پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفید رود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است.

دوستی ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به طول ۳۳۰ متر را یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی دانست و خبر داد: این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می رسد یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای اولین بار در کشور احداث شده است.

وی با تاکید بر اهمیت آزادراه منجیل-رودبار در تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور بیان داشت: این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می کند و نقش موثری در حمل و نقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.