شناسهٔ خبر: 160060 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

شعار روز جهانی هواشناسی برای سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام شد

ع «خط مقدم اقدام اقلیمی» به عنوان شعار امسال روز جهانی هواشناسی از سوی سازمان جهانی هواشناسی موسوم به WMO اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، سازمان جهانی هواشناسی با صدور پیامی «خط مقدم اقدام اقلیمی» را به‌عنوان شعار امسال روز جهانی هواشناسی در ۲۳ مارس ۲۰۲۴ میلادی اعلام‌کرد.

این سازمان در ادامه عنوان کرده است: تغییرات اقلیمی یک تهدید واقعی و غیر قابل‌انکار برای تمام تمدن ماست که اثرات آن در حال حاضر قابل مشاهده است و فاجعه‌بار خواهد بود مگر اینکه ما اکنون اقدام کنیم.

شایان‌ذکر است، سازمان جهانی هواشناسی موسوم به WMO یک سازمان بین المللی در رده سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد در زمینه آب و هوا، هیدرولوژی، اقلیم شناسی کاربردی و علوم ژئوفیزیک است که در ۲۳ مارس سال ۱۹۵۰ میلادی در شهر ژنو در کشور سوئیس تأسیس شد.

بنا بر آخرین گزارش‌ها تا سال ۲۰۲۳ میلادی، سازمان جهانی هواشناسی دارای ۱۹۳ عضو می‌باشد که شامل ۱۸۷ کشور و ۶ منطقه است که خدمات هواشناسی خود را ارائه می‌کنند.

از اهداف تشکیل این سازمان جهانی می‌توان به تسهیل همکاری جهانی برای ایجاد شبکه ای از ایستگاه ها جهت مشاهده هواشناسی، آب شناسی، زمین فیزیک و سایر موارد مرتبط با هواشناسی، ایجاد و حفظ سیستم های مبادله سریع اطلاعات هواشناسی و سایر اطلاعات مرتبط، تشویق به منظم کردن مشاهدات هواشناسی و اطمینان از انتشار یکسان و واحد مشاهدات و آمارها، استفاده بیش تر از هواشناسی در امر هوانوردی، دریانوردی، مسائل آبی، کشاورزی و سایر فعالیت های بشری، ترویج فعالیت هایی نظیر آب شناسی کاربردی و ایجاد امکانات برای همکاری نزدیک میان بخش های مختلف هواشناسی و هیدرولوژیکی و همچنین تشویق به تحقیقات و آموزش در قلمرو هواشناسی و سایر قلمروهای مرتبط اشاره کرد.

این سازمان هر سال در تاریخ تأسیس خود که به‌روز جهانی هواشناسی نام‌گذاری شده است یک شعار را اعلام می‌کند و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته‌می‌شود.

در ایران نیز همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین که در سال‌های کبیسه این روز مصادف با چهارم فروردین است به‌عنوان "روز جهانی هواشناسی" گرامی داشته می‌شود.

این روز همچنین نشان دهنده سهمی است که خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی به ایمنی و رفاه جامعه دارد به همین مناسبت بسیاری از فعالیت ها و رویدادهای مختلف در این روز برگزار می‌شود.