شناسهٔ خبر: 160189 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

برگزاری نشست توسعه همکاری‌های حمل و نقلی ایران و ازبکستان در وزارت راه و شهرسازی

ع نشست توسعه همکاری‌های حمل و نقلی ایران و ازبکستان با حضور معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون اول وزیر حمل و نقل ازبکستان به منظور بررسی ظرفیت‌های حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی و ترانزیتی دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست دو جانبه معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و معاون اول وزیر حمل و نقل ازبکستان و هیات همراه شامگاه دوشنبه چهاردهم اسفندماه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و مسائل فی مابین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید کمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران ضمن خوشامدگویی به طرف ازبکستانی، موضوعاتی همچون اجرای مسیر آزمایشی چین به اروپا با عبور از پنج کشور، طرح توسعه کریدور ازبکستان-ایران-هند، تسریع عملیات اجرایی کریدور عشق آباد، توسعه همکاری های حمل و نقل بین المللی سه جانبه میان ایران و افغانستان و ازبکستان را به عنوان سرفصل مذاکرات مطرح کرد که مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

از دیگر موارد مطروحه در این نشست؛ رفع موانع توسعه همکاری ها در حوزه حمل و نقل جاده ای با روان‌سازی و تسهیل شرایط موجود مانند روادید، بیمه، عوارض متقابل بود. همچنین موضوع توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه حمل و نقل ریلی با امکان ورود ناوگان ریلی ایرانی به قلمرو ازبکستان با عبور از ترکمنستان و مسائل مالی فی مابین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در حوزه حمل و نقل هوایی نیز، طرف ایرانی نسبت به افزایش پروازهای برنامه ای و کوتاه شدن مسیر پروازی موجود میان دو کشور اعلام آمادگی کرد و خواستار تبادل اطلاعات ناوبری هوایی شد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست، همکاری های دو جانبه ایران و ازبکستان را زمینه ای برای تحقق هدف‌گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی دانست.

آقای عمرف معاون اول وزیر حمل و نقل ازبکستان ضمن تشکر و قدردانی از معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران بابت برپایی این نشست، نسبت به اتصال کشورش به دریا از طریق آب های ایران ابراز علاقه مندی کرد و آمادگی کامل کشورش برای تحقق و عملیاتی کردن تمام موارد مورد بحث و بررسی در این نشست را اعلام کرد.

در پایان مقرر شد؛ طرفین پس از انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه های دیپلماسی کشورشان، میزبانی جلسه بعدی در تهران یا تاشکند به منظور نهایی کردن موارد مطروحه در نشست امروز را اعلام کنند.