شناسهٔ خبر: 160198 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی ۳ مدل ساخت مسکن در خراسان رضوی، یزد و کرمانشاه به عنوان ایده‌های نوآورانه

نشست پایش سه مدل ساخت مسکن در خراسان رضوی، یزد و کرمانشاه به عنوان ایده‌‎های نوآورانه در نشست پایش عملکرد استان ها در طرح نهضت ملی مسکن تشریح شد که مورد توجه دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست پایش عملکرد استان ها در طرح نهضت ملی مسکن که هم اکنون در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما در حال برگزاری است، مدل های موفق ساخت در استانها معرفی شد.

مدل خراسان

در تشریح مدل ساخت در خراسان رضوی و خراسان جنوبی به مقایسه دو شکل ساخت از جانب مردم و ساخت از جانب انبوه‌ساز پرداخته و عنوان شد که پروانه ساخت در مدل شخصی‌ساز ساختمان یک و دو طبقه، یک ماهه و سه تا پنج طبقه طی دو ماه اخذ می‌شود. اما اگر ساخت توسط انبوه‌ساز انجام شود، زمان اخذ پروانه برای یک و دو طبقه شش ماه و ساختمان سه تا پنج طبقه شش ماه تا یکسال زمان می‌برد.

در شاخص زمان اجرا؛ ساخت یک و دو طبقه توسط مردم ۶ الی ۱۲ ماه و ۳ تا ۵ طبقه حدود ۱۸ ماهه ساخته می‌شود. اما برای انبوه‌ساز حدود ۲۴ ماه زمان می‌برد.

در شاخص قیمت ساخت؛ در مدل شخصی‌ساز برای ساخت ساختمان ۱ و ۲ طبقه، حدود ۷ میلیون تومان و برای ساخت ۳ تا ۵ طبقه حدود ۸ میلیون تومان هزینه در بردارد. اما قیمت ساخت برای انبوه‌ساز برای یک و دو طبقه ۹ میلیون تومان و برای ۳ تا ۵ طبقه حدود ۱۲ میلیون تومان هزینه در بردارد.

در شاخص کیفیت ساخت؛ در مدل شخصی‌ساز از مصالح خوب و سازنده با وجدان استفاده می‌شود. اما مسئولیت به‌لحاظ قانونی در هر دو مدل بر اساس ناظر نظام مهندسی است. و در شاخص ملاحظات فرهنگی؛ در طبقات زیاد اختلاف فرهنگی وجود دارد.

در ادامه ایده‌های نوآورانه در ساخت مسکن از سوی مدیرکل خراسان رضوی ارائه شد که عبارتند از:

همکاری در تأمین مالی؛ وقتی فراخوان عمومی صادر می‌شود، مردم برای صاحب زمین و خانه‌دار شدن اقدام می‌کنند اما در در فراخوان به انبوه‌ساز که اعلام می‌شود با مشکل تأمین مالی و واریز وجه مواجه می‌شویم. همچنین عدم واریز وجه با تأخیر در آن موجب تجمع صورت‌وضعیت‌ها و قطعاً تأخیر، تعدیل و افزایش قیمت می‌شود.

در نتیجه گیری این طرح بیان شد؛ تعداد پروژه در استان‌ها، گروه ساخت از ۱۸ هزار به ۳۰ هزار افزایش یافته است و تعداد پروژه انبوه‌ساز از ۳۹ هزار به ۳۷ هزار رسیده است.

مدل یزد

در ادامه این نشست شیوه‌های ساخت نهضت ملی مسکن در استان یزد تشریح شد که منوط به تشکیل ساز و کار اجرایی شهرک‌سازی در قالب‌های نیمه ساخت، تکمیل ساخت و تکمیل نما بود.

همچنین به‌عنوان نمونه مراحل عملیات اجرایی شهرک پردیس زندگی شامل آغاز عملیات اجرایی پارک بزرگ ۵۷ هکتاری، برنامه ریزی نرم افزارهای مرتبط، اجرای نما، بتن‌ریزی، طراحی نما و معماری و... تشریح شد.

مدل کرمانشاه

سپس مدل ساخت در کرمانشاه مطرح شد که در این مدل؛ برای قطعات ۴۰۰ متری قیمت تمام شده غیر مفید ۳۹۰ میلیون تومان و با احتساب سایر هزینه‌ها در مجموع، ۵۹۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. پارکینگ در این مدل در حیاط تأمین شده‌است.

سپس مزایا و معایب ساخت ساختمان سه طبقه حیاط دار ۶ واحدی عنوان شد که از جمله مزایای این مدل، بالا بودن سرعت اجراست. همچنین برای نمونه سایت پلان پروژه ۱۷ هکتاری اربابی سه طبقه حیاط دار معرفی شد.

روح الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدل‌های ارائه شده در این نشست تأکید کرد: این مدل‌ها علاوه بر اینکه یاری دهنده ما از نظر فنی هستند، در تأمین مالی و مدیریت قیمت تمام شده نیز مهم هستند و از طرفی حق انتخاب مردم را بالا می‌برند.