شناسهٔ خبر: 160224 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی:

مدیریت ساخت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مورد تاکید است

ببینید| نشست پایش عملکرد استان‌های سراسر کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن اتفاقات خوبی توسط مجموعه وزارت راه و شهرسازی رخ داده است، گفت: با توجه به آنکه ۱۸ ماه تا پایان دولت باقی مانده است باید تلاش کنیم تکلیفی که قانونگذار برای تولید مسکن برعهده ما نهاده است در زمان مقرر اجرایی کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روح اله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی ۱۶ اسفند ماه در نشست بررسی عملکرد استان‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تاکید بر توجه به مدیریت ساخت در این برهه از اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفت: در این مرحله اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید و توجه اصلی ما بر مدیریت ساخت است. زیرا تکالیف این قانون با تعداد معین و در بازه زمانی معین است و از طرفی باید تلاش کنیم تا قیمت تمام شده این واحدها به گونه‌ای مدیریت شود تا برای اکثر متقاضیان قابل پرداخت باشد.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن اتفاقات خوبی توسط مجموعه وزارت راه و شهرسازی رخ داده است. اما با توجه به آنکه حدود ۱۸ ماه تا پایان دولت باقی مانده است باید با برنامه‌ریزی روزانه تلاش کنیم تکلیفی که قانونگذار بر عهده ما نهاده است را در زمان مقرر اجرایی کنیم و به اتمام برسانیم.

اکبری گفت: با توجه به اینکه شرایط کشور شرایط تورمی است چنانچه برنامه تامین مصالح و ساخت مدیریت نشود از تورم جا می‌مانیم و قیمت تمام شده بالا خواهد رفت بنابراین نیازمند مدیریت بهینه زمان در اجرای این طرح کلان دولت هستیم.

وی مدیریت تدارکات و تامین مصالح را از دیگر راهبردها برای مدیریت قیمت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: در روزهای گذشته شاهد بودیم که خرید انبوه فولاد از طریق بورس کالا توسط صندوق ملی مسکن انجام شد و این کار با این هدف انجام شد تا قیمت تمام شده برای متقاضیان مسکن حمایتی و اجتماعی که توان پرداخت پایینی دارند، مناسب باشد، بنابراین لازم است برنامه‌ریزی مناسبی در تامین سایر مصالح و اقلام ساختمان انجام شود. 

اکبری افزود: در خصوص شیوه‌های ساخت باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد انتخاب سازنده  را به مردم بدهیم و لیکن تسهیل گری لازم برای اخذ مجوزات و تدارک مصالح و نظارت کیفی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تنها کمیت ساخت مهم نیست، گفت: با راهبردهای در نظر گرفته شده تلاش خواهیم کرد تا علاوه بر کاهش قیمت تمام شده به نفع متقاضیان  تا جای ممکن سلایق، علایق، سبک زندگی، فرهنگ و توان مالی متقاضیان را مورد توجه قرار دهیم.

وی با تفکیک دو مرحله‌ای ساخت از دست‌اندرکاران خواست تا سلیقه مردم را ملاک عمل قرار دهند.

وی گفت: در مدیریت ساخت مسکن در مرحله نخست که تا پایان سفت کاری است با خرید به موقع مصالح تلاش شود تا قیمت تمام شده به نفع متقاضیان باشد. در مرحله دوم که تا اتمام نازک کاری و عملیات پایانی  است، تلاش شود تا سلیقه مردم لحاظ شده و ساخت و ساز با توجه به فرهنگ و اقلیم انجام شود.

اکبری الگوهای ساخت در خراسان رضوی، کرمانشاه، یزد، قم و سیستان و بلوچستان را از الگوهای موفق در حوزه مردمی‌سازی معرفی کرد و از سایر استان‌ها خواست تا با تبادل تجربه الگوهای موفق ساخت را ملاک عمل قرار دهند.