شناسهٔ خبر: 160272 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

۵۰۰ قطعه زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت در گرمسار واگذار شده است

بذرپاش در جمع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰۰ قطعه زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت در گرمسار واگذار شده است، گفت: پوشش بیش از ۷۰ هزار خانواده دارای شرایط در این طرح محقق شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید و افتتاح پروژه های شهر جدید ایوانکی به خبرنگاران گفت: هدف‌گذاری امسال در نهضت ملی مسکن پوشش ۷۰ هزار خانواده دارای شرایط در قالب قانون حمایت از جوانی جمعیت بود و اجرای این قانون بیش از تعهد محقق شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: واگذاری ۵۰۰ قطعه زمین در قالب قانون جوانی جمعیت در گرمسار انجام ‌شد که تلاش می‌شود این طرح طبق هدف‌گذاری محقق شود و به سرانجام برسد.

وی افزود: تمام تلاش‌ها تحقق هدفگذاری‌ها در نهضت ملی مسکن تا پایان امسال است و اکنون ۳۴۴ خانه‌ دو طبقه در شهر جدید ایوانکی گرمسار تحویل متقاضیان شد که در این مرحله در مجموع ۵۴۴ مالک در خانه‌های خود ساکن می‌شوند.

بذرپاش بیان کرد: سال آینده جهش در ساخت خانه در قالب نهضت ملی مسکن محقق می شود و افزایش سرانه خدماتی، بهداشتی، درمانی، انتظامی، توسعه حمل و نقل، فرهنگی و سرانه فضای سبز همگام با جهش تحقق نهضت ملی مسکن مورد توجه است، در شهر جدید ایوانکی استان سمنان همگام با تحویل واحدها، تامین زیرساخت روبنایی مدنظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه رشد سرانه‌های خدماتی، فرهنگی، فضای سبز، مسجد، درمانگاه و مدرسه به عنوان خدمات روبنایی از محل مولدسازی دارایی‌ها توسط وزارت را ه و شهرسازی پیگیری می‌شود، گفت: بخش زیادی از سرمایه توسعه زیرساخت‌ها توسط این وزارتخانه تامین می‌شود و رشد معنادار در خدمات روبنایی برای زیست باکیفیت در شهرهای جدید که مالکان خانه ها در نهضت ملی مسکن ساکن می‌شوند، در اولویت وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تامین زمین برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله وظایف وزارت راه و شهرسازی است و بیش از ۵۰۰ هزار قطعه‌ زمین روستایی در قالب نهضت ملی مسکن امسال تامین شد، پیشبرد مراحل تا تحویل به متقاضیان نیز در حال انجام است.

وی افزود: همچنین تامین بیشتر از این میزان زمین در سال ۱۴۰۳ هدفگذاری شد و سمنان از استان‌های اولویت دار برای کمک به تهران به منظور تامین متقاضیان مسکن است، چرا که استان سمنان وسیع و دارای زمین‌های بلامعارض است.

بذرپاش تاکید کرد: هر کجا که جمعیت پذیری وجود داشته باشد، باید مساله آب نیز تامین شود لذا باید با وزارت نیرو همکاری شود تا این وزارتخانه تامین آب و برق را پیگیری کند.

وی  با اشاره به تصویب قانون ساماندهی بازار و اجاره مسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون در حال سپری شدن مرحله نهایی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است و وزارت راه و شهرسازی نیز منتظر ابلاغ این قانون است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قانون ساماندهی بازار و اجاره مسکن در تعیین سقف میزان افزایش اجاره سالانه کمک کننده است و البته هر چه میزان عرضه زمین و خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن افزایش یابد، قیمت مسکن و اجاره بهتر کنترل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۱۰۰ هزار هکتار زمین در شهرها و روستاها در قالب نهضت ملی مسکن در سال آینده خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی قیمت‌گذاری در زمینه ملک ندارد و در این بخش، عرضه گسترده، ثبات ایجاد می‌کند. حدود ۶۰ هزار هکتار زمین در شهرها و ۴۰ هزار هکتار در روستاها تا پایان سال آینده الحاق می‌شود.

بذرپاش با اشاره به فعالیت «سامانه خودنویس» در وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: موجر و مالک می‌توانند از این بستر بهره‌مند شوند و در صورت بروز مشکل و اختلاف، شورای حل اختلاف این سامانه را می‌پذیرد و فعال شدن امکان خرید و فروش هم در این سامانه تا سال آینده پیگیری می‌شود که در کنترل بازار مسکن نقش‌آفرین است، همچنین تلاش می‌شود واسطه‌ها در مسیر مسکن کم شوند و بدون شک این بازار آرامش خواهد یافت.

وی مشاوران املاک را امین مردم دانست و گفت: راه‌اندازی سامانه به مفهوم بی‌معنا شدن کار مشاوران املاک نیست و آنان به عنوان امین باید کمک کنند تا ظلمی بر کسی نشود.

بذرپاش گفت: بیش از یک هزار اجاره در سامانه خودنویس نهایی و کد رهگیری صادر شد و این آمار نشان می‌دهد این سامانه از مرحله آزمایشی خارج شده است.