شناسهٔ خبر: 1603 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

سرنوشت تسهیلات بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی/ ارائه تسهيلات از سرگرفته می‌شود

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری بهسازی بافت‌های فرسوده را نیازمند تعامل دستگاه‌های مختلف دانست وگفت: امیدواریم جریان پرداخت تسهیلات برای بهسازی این مناطق نابه‌سامان بار دیگر از سر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در گفت‌وگویی رادیویی که عصر امروز ۱۵ مهرماه از برنامه رادیو سلام شبکه رادیویی تهران پخش شد، محله‌های مورد نیاز بهسازی در ایران را نیازمند تفکیک و برنامه‌ریزی دانست و درباره تقسیم‌بندی این مناطق توضیح داد: اولین گروه بافت‌های تاریخی کشورند که میراث مملکت ما محسوب می‌شوند ولی به دلیل عقب ماندن از جریان توسعه دچار نابه‌سامانی‌هایی شده‌اند. محدوده دیگر سکونتگاه‌های غیررسمی هستند که به نوعی مورد تصرف قرار گرفته و برخی از آن‌ها در حاشیه و برخی در داخل شهر هستند. بافت‌های میانی که تاریخی نیستند اما معضلات عدیده‌ای دارند و روستاهایی که به دلیل شهرنشینی شتابان در شهر ادغام شده‌اند گروه‌های دیگری هستند که نیاز به توجه دارند.

وی افزود: این چهارگونه با ادبیات سال ۱۳۸۴ بافت فرسوده نامگذاری می‌شدند اما در دولت جدید تلاش می‌کنیم آن‌ها را به تفکیک بشناسیم و به آن‌ها محدوده هدف می‌گوییم؛ محدوده‌هایی که هر کدام راه حل خاص خود را دارند. در کشور ۲۲ هزار هکتار بافت تاریخی، بیش از ۵۳ هزار هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی و ۵۵ هزار هکتار بافت فرسوده میانی داریم و در این ۱۳۰ هزار هکتار جمعیتی بالغ بر ۱۸ میلیون نفر ساکن هستند.

ایزدی بازآفرینی بافت فرسوده را بخشی از توسعه شهری دانست و گفت: متخصصان بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسیده‌اند که باید در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی توامان تلاش کنند و در سیاست‌ها باید هر سه عرصه را با یکدیگر بازآفرینی کنیم. برای بهسازی این مناطق یک راه حل مشخص پیش رو نداریم و برای ارتقای کیفیت راه‌های مختلف را تجربه کنیم و راه حل‌های مناسبی را با درآمد و وضعیت ساکنان ارائه دهیم.

وی درباره تسهیلات مورد نیاز شهروندان برای بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی توضیح داد: از سال ۱۳۸۶ تسهیلات نوسازی تا سقف مشخصی پرداخت شد و تا سال ۱۳۹۱ نیز ادامه پیدا کرد اما این جریان از سال ۱۳۹۲ قطع شد زیرا دولت نتوانست مابه‌التفاوت لازم را به بانک‌ها پرداخت کنند و بانک‌های عامل توان پرداخت وام را نداشتند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: در صددیم با همکاری بانک مرکزی و معاونت راهبردی ریاست جمهوری، مجددا تهیه منابع کنیم و در اختیار مردم بگذاریم. به زودی نیز جریان پرداخت تسهیلات برقرار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم به ۳۵ هزار پرونده‌ بافت فرسوده‌ای که در انتظار وام هستند پرداخت‌های لازم را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در سال جاری شعار روز جهانی اسکان بشر عبارت «صدای زاغه‌نشینان را بشنویم» انتخاب شده است افزود: در تمام سخنرانی‌ها و پیام‌های ارسالی در این روز، موضوع ساماندهی و توجه به قشر آسیب‌پذیر مورد توجه مدیران و سیاست‌گذاران شهری قرار گرفته است.

وی درباره مشارکت مردم در بهسازی و توانمندسازی ساکنان افزود: با اطلاع رسانی صحیح و آشنایی ساکنان با حقوق شهروندی و فراهم آوردن تسهیلات می‌توان ساکنان را توانمند کرد. امید به زندگی از طریق فراهم شدن خدمات و ارتقای زیرساخت‌های شهری معیارهای دیگری هستند که سبب می‌شود ساکنان به مشارکت در عرصه بهسازی امیدوار شوند./

نظر شما