شناسهٔ خبر: 160303 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه­ آهن در نشست با مالکان واگن­ باری مطرح کرد؛

حرکت به سمت سیر هدفمند واگنها و لکوموتیوها و کاهش توقفات ناوگان

صالحی مدیرعامل راه آهن گفت: سیر و حرکت باید به گونه­ ای ارتقا یابد که سیر واگن‌ها و لکوموتیوها در شبکه به‌طور هدفمند انجام شود و توقفات ناوگان کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه­ آهن جمهوری اسلامی ایران، نشست مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و معاونین راه­ آهن با مدیران عامل شرکت‌های مالک واگن باری، روز دوشنبه ۱۴ اسفند در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.

صالحی در این نشست، با اشاره به نتایج جلسه ماه گذشته با مدیران عامل شرکت­های مالک واگن باری از جمله اصلاحات سامانه تعمیرات واگن‌ها اظهار کرد: موضوعات مطرح شده در جلسه گذشته گام به گام در حال پیگیری هستند و این مسیر با همفکری طی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته در زمینه ارتقاء قابل توجه سرعت بازرگانی تاکید کرد: فرایند سیر و حرکت باید به گونه­ ای ارتقاء یابد که سیر واگن‌ها و لکوموتیوها در شبکه به‌طور هدفمند صورت پذیرد و توقفات ناوگان کاهش یابد که در حال حاضر نسبت به اصلاح مسیرهای منتخب اقدام شده است و به تدریج به سایر مسیرها نیز خواهد رسید. در این صورت با افزایش سرعت بازرگانی، منافع همه اجزای زنجیره حمل و نقلی ریلی بار به صورت حداکثری تامین خواهد شد و صاحبین بار را به استفاده بیشتر از ریل برای حمل کالاهایشان سوق خواهد داد.

صالحی در رابطه با رقابت نابرابر حمل ریلی با حمل جاده­‌ای گفت: می‌بایست با تمرکز و تقویت مزیت­‌های انحصاری حمل ریلی به ویژه مصرف سوخت بسیار پایین‌تر، ایمنی بالا و حمل بار انبوه در کنار افزایش سرعت بازرگانی، جذابیت این مد حمل و نقلی را افزایش داد. از سوی دیگر باید با همکاری سایر دستگاه­‌های سیاست­‌گذار، سازوکارها را به نحوی تغییر داد تا حمل محمولات انبوه همچون مواد معدنی و محصولات فولادی صرفا از طریق ریل مجاز باشد و تنها در صورت تکمیل ظرفیت شبکه ریلی، از جاده برای جا­به‌جایی این گونه بارها استفاده شود.

مدیرعامل راه آهن، ایمنی را اولویت نخست راه‌آهن دانست و خاطرنشان کرد: ایمنی شاه‌بیت تمام سیاست­‌ها و اقدامات راه­‌آهن جمهوری اسلامی ایران است و هدفگذاری‌هایی همچون افزایش سرعت بازرگانی و نیز افزایش تن- کیلومتر در سایه ایمنی معنا خواهد داشت.

وی از تلاش راه­‌آهن برای افزایش انگیزه همکاران مناطق برای ارتقای بهره­‌وری خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه همکاران ما در مناطق به صورت مستقیم با عملیات حمل بار ارتباط دارند، شیوه پرداخت مزایای رفاهی این عزیزان را به گونه­‌ای تغییر داده‌ایم تا همکاران تلاشگر ما در مناطق با انگیزه و جدیت بیشتری برای افزایش بهره­‌وری منطقه خود اقدام کنند که امیدواریم در آینده نزدیک، تاثیر این تغییر را در افزایش سرعت بازرگانی شاهد باشیم.

مدیرعامل راه‌آهن در بخشی دیگر ازجلسه بیان کرد: انتظار می‌رود فعالین بخش خصوصی با انعکاس صحیح واقعیت‌ها، مطالبه‌گری موضوعات اصلی صنعت ریلی همچون ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و مالیات بر ارزش افزوده را در اولویت خود قرار دهند.

صالحی در پایان این نشست از مدیران شرکت‌های مالک واگن باری خواست که در جلسه بعدی، نظرات و تجارب خود را پیرامون چرخه بهینه عمر واگن­‌های باری ارائه کنند تا بتوان با تکیه بر خرد جمعی، تصمیمات بعدی را در این زمینه اتخاذ کرد.