به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نشست مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و معاونین راه آهن با مدیران عامل شرکتهای مالک واگن باری، روز دوشنبه ۱۴ اسفند در ساختمان شهدای راهآهن برگزار شد.
صالحی در این نشست، با اشاره به نتایج جلسه ماه گذشته با مدیران عامل شرکتهای مالک واگن باری از جمله اصلاحات سامانه تعمیرات واگنها اظهار کرد: موضوعات مطرح شده در جلسه گذشته گام به گام در حال پیگیری هستند و این مسیر با همفکری طی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته در زمینه ارتقاء قابل توجه سرعت بازرگانی تاکید کرد: فرایند سیر و حرکت باید به گونه ای ارتقاء یابد که سیر واگنها و لکوموتیوها در شبکه بهطور هدفمند صورت پذیرد و توقفات ناوگان کاهش یابد که در حال حاضر نسبت به اصلاح مسیرهای منتخب اقدام شده است و به تدریج به سایر مسیرها نیز خواهد رسید. در این صورت با افزایش سرعت بازرگانی، منافع همه اجزای زنجیره حمل و نقلی ریلی بار به صورت حداکثری تامین خواهد شد و صاحبین بار را به استفاده بیشتر از ریل برای حمل کالاهایشان سوق خواهد داد.
صالحی در رابطه با رقابت نابرابر حمل ریلی با حمل جادهای گفت: میبایست با تمرکز و تقویت مزیتهای انحصاری حمل ریلی به ویژه مصرف سوخت بسیار پایینتر، ایمنی بالا و حمل بار انبوه در کنار افزایش سرعت بازرگانی، جذابیت این مد حمل و نقلی را افزایش داد. از سوی دیگر باید با همکاری سایر دستگاههای سیاستگذار، سازوکارها را به نحوی تغییر داد تا حمل محمولات انبوه همچون مواد معدنی و محصولات فولادی صرفا از طریق ریل مجاز باشد و تنها در صورت تکمیل ظرفیت شبکه ریلی، از جاده برای جابهجایی این گونه بارها استفاده شود.
مدیرعامل راه آهن، ایمنی را اولویت نخست راهآهن دانست و خاطرنشان کرد: ایمنی شاهبیت تمام سیاستها و اقدامات راهآهن جمهوری اسلامی ایران است و هدفگذاریهایی همچون افزایش سرعت بازرگانی و نیز افزایش تن- کیلومتر در سایه ایمنی معنا خواهد داشت.
وی از تلاش راهآهن برای افزایش انگیزه همکاران مناطق برای ارتقای بهرهوری خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه همکاران ما در مناطق به صورت مستقیم با عملیات حمل بار ارتباط دارند، شیوه پرداخت مزایای رفاهی این عزیزان را به گونهای تغییر دادهایم تا همکاران تلاشگر ما در مناطق با انگیزه و جدیت بیشتری برای افزایش بهرهوری منطقه خود اقدام کنند که امیدواریم در آینده نزدیک، تاثیر این تغییر را در افزایش سرعت بازرگانی شاهد باشیم.
مدیرعامل راهآهن در بخشی دیگر ازجلسه بیان کرد: انتظار میرود فعالین بخش خصوصی با انعکاس صحیح واقعیتها، مطالبهگری موضوعات اصلی صنعت ریلی همچون ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و مالیات بر ارزش افزوده را در اولویت خود قرار دهند.
صالحی در پایان این نشست از مدیران شرکتهای مالک واگن باری خواست که در جلسه بعدی، نظرات و تجارب خود را پیرامون چرخه بهینه عمر واگنهای باری ارائه کنند تا بتوان با تکیه بر خرد جمعی، تصمیمات بعدی را در این زمینه اتخاذ کرد.