شناسهٔ خبر: 160322 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی عنوان شد:

آغاز عملیات اجرایی بندر جدید لنگه و بندر بزرگ مکران در سال ۱۴۰۳/ اولین ترمینال مکانیزه غلات در بندر امام(ره) به بهره‌برداری رسید

جلسه مدیران کل بنادر و دریانوردی استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در بخش نخست همایش مدیران سازمان بنادر ودریانوردی گزارشی از اقدامات و دستاوردهای بنادر استان‌های خود و برنامه‌های سال آینده گزارش دادند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادرودریانوردی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تشریح عملکرد ۱۱ ماهه بنادر استان  در همایش سالانه مدیران با اعلام سهم ۶۵ درصدی ترانزیت ، سهم ۹۵ درصدی ترانشیپ و سهم ۴۸ درصدی کاپوتاژ بنادر هرمزگان از عملیات بندری بنادر تجاری کشور، گفت: سال آینده عملیات اجرایی بندر جدید لنگه و مجتمع بندری مکران آغاز خواهد شد.
حسین عباس‌نژاد اظهار داشت: در این مدت ۹۸ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۵۱۵ تُن انواع کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده که از این میزان ۶۶ میلیون و ۶۲۵ هزارو ۳۴۶ تُن، کالای غیرنفتی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی، از شروع به کار احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی خبر داد.

عباس‌نژاد ادامه داد: در این دوره زمانی از مجموع ۳۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۱۶۹ تُن کالای نفتی تخلیه و بارگیری شده در بنادر این استان، ۱۸ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۷۱۶ تن تخلیه شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، میزان صادرات کالای غیرنفتی از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان بهمن‌ماه امسال را ۳۶ میلیون و ۷۸۳ هزارو ۳۵۵ تُن اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰.۵ درصد افزایش داشته است.

عباس‌نژاد میزان صادرات کالای نفتی از بنادر استان هرمزگان در این دوره زمانی را ۱۰ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۷۰۰ تُن اعلام کرد و افزود: در ۱۱ ماهه امسال میزان ترانزیت کالا در بنادر استان هرمزگان به بیش از شش میلیون و ۳۶۱ هزار تُن رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان کاپوتاژ کالای غیرنفتی در این بازه زمانی را ۱۱ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۷۴ تن اعلام کرد و افزود: عملکرد تخلیه و بارگیری بخش کانتینری در این مدت نیز بیش از ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش ثبت شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان جابه‌جایی مسافر در ۱۱ ماهه امسال را نیز ۲۰ میلیون و۵۸۰ هزار و ۲۱۳ نفر اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.

 سهم ۳۰ درصدی بندر امام خمینی( ره) در تجارت دریایی

مدیرکل بنادرودریانوردی خوزستان در این نشست با اعلام تخلیه و بارگیری ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در ۱۱ ماه گذشته و افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از سهم ۳۰ درصدی بندر امام خمینی( ره) در تجارت دریایی کشور خبر داد.

ابوطالب گرایلو  با اشاره به بهره‌برداری از اولین ترمینال مکانیزه غلات در بندر امام خمینی(ره) در سال ۱۴۰۲ گفت: عملکرد تخلیه و بارگیری گروه کالاهای معدنی و شیمیایی در این مجتمع بزرگ بندری طی ۱۱ ماه اخیر، ۹ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

گرایلو با بیان بهبود ۴ درصدی ایمنی بندری و دریایی در بندر امام و به صفر رسیدن حوادث بندری در این بندر، به رغم افزایش عملکرد، افزود: عملکرد تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی نیز در این بندر بزرگ تجاری کشور به بیش از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۱ درصدی همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ترانزیت کالاها از طریق این بندر از ۹۵۰ هزار و ۵۲۶ تن در سال ۱۴۰۱ به بیش از سه میلیون و ۳۶۷ هزار تن در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۵۴ درصد رشد یافت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: صادرات انواع کالا نیز در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) از ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۰ میلیون تن در ۱۱ ماه اخیر رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با رشد هشت درصدی همراه بوده است.

گرایلو تصریح کرد: کابوتاژ (به معنی حمل کالا از گمرک یک کشور به گمرک دیگر در همان کشور از طریق مسیر دریایی، ریلی و جاده‌ای) نیز به عنوان یکی از رویه‌های گمرکی جاری در این بندر بزرگ تجاری از سه میلیون و ۱۹۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن در ۱۱ ماهه اخیر رسیده و هشت درصد افزایش یافته است.

بهبود ۶ درصدی سرویس تایم شناورهای کالاهای عمومی در بندر بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، با اشاره به بهبود ۶ درصدی سرویس تایم شناورهای کالاهای عمومی و ۲ درصدی شناورهای کانتینری، گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر این استان در ۱۱ ماه امسال با افزایش ۶.۵ درصدی به ۵۸ میلیون و ۸۴۸ هزار تن رسید.

 محمد شکیبی نسب با اعلام افزایش بهره‌وری در بندر بوشهر، اظهار کرد: در پی اقدامات موثر در ساماندهی انبارها و افزایش توان انبارش کالا با خروج ۹۶ درصد کالاهای رسوبی در بندر، بهره‌وری در بندر بوشهر افزایش داشته است.

وی افزود: از مجموع میزان تخلیه و بارگیری در بنادر استان سهم کالاهای غیرنفتی ۹ میلیون و ۸۳۲ هزار تن گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته ۳.۵ درصد رشد نشان می دهد.

وی بیان کرد: در بخش کالاهای نفتی نیز میزان تخلیه و بارگیری با افزایش۷.۲ درصدی به ۴۹ میلیون و ۱۶۱ هزار تن رسیده است.

شکیبی نسب ادامه داد: در بخش ترانزیت نیز عملکرد بنادر استان بوشهر در کالاهای نفتی و غیرنفتی به ۱۱۵ هزار تن و ۷۳۵ تن رسیده است که در این حوزه عدد قابل توجه رشد ۱۸ درصدی ترانزیت در بخش کالاهای نفتی است.

شکیبی نسب تعیین تکلیف و خروج ۹۷ درصد کالاهای متروکه سنواتی در بوشهر  را یکی از دستاوردها در سال جاری عنوان کرد و افزود: در این حوزه طرح زیرساختی بسیار خوبی در بنادر بوشهر (مجتمع بندری نگین) دیر، کنگان، گناوه و ریگ در دست ساخت است که بخشی از آنها در آستانه بهره برداری است.

مدیرکل بنادر بوشهر،  کمبود تجهیزات استراتژیک بندری در بخش کالاهای عمومی و عمق کانال ورودی بندر و برخورد شناور ورودی به بستر کانال، از مهم‌ترین چالش‌های بندر بوشهر قلمداد می‌شود.

۴۵پروژه عمرانی دولتی و ۱۲ پروژه بخش خصوصی در بندر چابهار در دست اجراست

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد ۱۶۵ درصدی فعالیت کانتینری در بندر چابهار، در خصوص سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: ۵۷ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در این بندر تعریف شده است.

بر اساس این گزارش، قاسم عسگری نسب برنامه‌های در دست اقدام در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: فاز یک این بندر با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل و به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر ۴۵ پروژه عمرانی دولتی (سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش ۳۶۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به علاوه ۵۶ میلیون دلار و ۱۲ پروژه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی به ارزش ۶۸ هزار میلیارد ریال به علاوه ۲۲ میلیون یورو تعریف شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اعلام برقراری سرویس منظم کانتینری از مبدا و مقصد چابهار، گفت: امسال سه خط کانتینری از بندر شهید بهشتی به کشورهای چین و هند و امارات راه اندازی شده است، گفت: خط بندر شهید بهشتی به چین، موجب کاهش زمان انتقال کالا از ۳۵ به ۱۲ روز و  ۷۰۰ دلار در هزینه حمل کانتینری شده است. همچنین در خط بندر شهید بهشتی به هند نیز محصولات کشاورزی ایران به بنادر هند و برعکس توسط کانتینرهای یخچالی و خشک جابه‌جا می شوند و در خط سوم هفته‌ای یک سفر به بندر جبل علی امارات متحده عربی انجام می‌شود.

عسگری نسب تصریح کرد: راه اندازی سه خط کانتینری مذکور باعث شد که عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با عملکرد بالغ بر ۶هزار TEU رشد ۱۴۰ درصدی را تجربه کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در فاز ۱ بندر شهید بهشتی، برنامه‌ها در چهار محور در دست بررسی قرار دارند که اول حمل کانتینری، دوم صادرات مشتقات معدنی با رشد ۸.۵ درصدی و با عملکرد ۷۰۰ هزار تن، سوم تامین نیازمندی‌های نفتی و مشتقات آن برای جنوب شرق کشور است که حجم آن به یک میلیون تن رسیده و محور چهارم شامل ورود کالاهای اساسی می‌شود که ۳۰ درصد مجموع کالاهای اساسی ورودی به کشور را در بر می‌گیرد.

عسگری نسب حجم سرمایه گذاری مورد نیاز بخش کانتینری فاز دو بندر شهید بهشتی را ۳۰۰ میلون دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می شود با تکمیل این فاز و دسترسی به آبخور ۱۹ متری پای اسکله، کشتی‌هایی با ظرفیت ۸۰۰۰ TEU کانتینر امکان پهلوگیری در این بندر را داشته باشند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، تخلیه‌وبارگیری مواد معدنی، ساختمانی و محصولات کشاورزی در بندر شهید بهشتی، به مقصد هند، بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است.