به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسام قربانعلی مدیرکل روابط عمومی "هما" اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی برای اطمینان از ایمنی ناوگان خود موظف هستند براساس دستورالعمل های تعمیراتی کارخانه سازنده، به صورت دورهای بازرسی های فنی و برنامه های تعمیراتی را طبق دستورالعملها در طول سال بر اساس ساعات و سیکل های پروازی هر هواپیما برنامه ریزی کنند.
حسام قربانعلی مدیرکل روابط عمومی "هما" در ادامه افزود: ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با هدف آمادگی در فواصل زمانی مشخص شده مورد بازرسیهای فنی قرار میگیرند.
وی معتقد است دانش، توانمندی و تجربه ارزنده متخصصان مهندسی و تعمیرات و دارا بودن مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، سبب شده تمامی ارزیابیها و تعمیرات ناوگان به دست متخصصان همایی انجام شود.
به گفته قربانعلی بازرسیها و تعمیرات دورهای هواپیما اصولا به بازرسیهای C-B-A و S تقسیم می شوند که در هر کدام دستورالعملهای متفاوتی برای بازبینیهای فنی و تخصصی خاص درنظر گرفته شده است و هواپیماها درسررسید دوره مشخص شده، برای بازرسیهای دورهای و فنی به آشیانه مربوطه منتقل می شوند.
مدیرکل روابط عمومی "هما" در ادامه گفت: در اسفند ماه ۱۴۰۲ دو فروند هواپیمای ایرباس A۳۱۹ و فوکر F-۱۰۰ در آشیانه تحت تعمیرات اساسی (S-CHECK) قرار داشتند که اولین فرونداین هواپیماها با علامت ثبتی EP-IEQپس از ۲۰ روز کار بازرسی و پایان تعمیرات طبق برنامه ریزی واتمام بازرسی نهایی و تست پرواز آن در پنجم اسفند ۱۴۰۲ به ناوگان "هما" پیوست وکارهای تعمیراتی هواپیمای فوکر F-۱۰۰ نیز در مراحل پایانی قرار دارد که با اتمام بازرسی ها ، قبل از پایان سال جاری به ناوگان ملحق خواهد شد.
قربانعلی در مورد مشخصه بازرسی S بیان داشت: این نوع تعمیرات بالاترین نوع بازرسی فنی است و کارخانه سازنده هواپیما برای این نوع تعمیرات بازه زمانی ۲ ماهه در نظر گرفته ولی با توجه به پیش رو بودن عملیات نورزوی، متخصصان فنی "هما" در همتی مضاعف با کار فشرده این بازه را به ۲۰ روز کاهش دادند که در نوع کار بی سابقه میباشد.
وی خاطر نشان کرد: با پیوستن این ۲ فروند هواپیما در هر مسیر تعداد ۲۲۰ صندلی به ظرفیت صندلیهای موجود افزوده خواهد شد.