شناسهٔ خبر: 160572 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم آغاز شد

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز با کمک مجلس، عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی و آماده سازی ۵۴ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و واگذاری سه‌هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت در استان خوزستان اظهار کرد: در حالی که می‌دانستیم مورد نقد قرار می‌گیریم اما شخص رئیس جمهور به‌همراه دولت شجاعانه به موضوع مسکن ورود کرد و امروز با کمک مجلس، عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آغاز و در حوزه مسکن شهری ۶۰ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تأمین شده‌است.

وی افزود: از نیمه سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفته شد که زمین‌های روستایی را وارد مدار ساخت کنیم و از این طریق ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی در کشور معادل ۴۰ هکتار زمین تأمین و مقرر شد با واگذاری کار ساخت واحدها به مردم از بروز مجدد مشکلات همانند زمان اجرای مسکن مهر جلوگیری و کارها با شتاب بیشتری دنبال شود.

بذرپاش با اشاره به واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال جاری در استان تهران گفت: دولت از هر روشی از جمله واگذاری زمین و تسهیلات بانکی برای ساخت مساکن مهر و نهضت ملی مسکن استفاده خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: ساخت ۶۰ هزار واحد مسکن برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان آغاز شده و این روال به‌سرعت در حال انجام است. همچنین مسکن ورزش‌کاران و هنرمندان در دستور کار قرار دارد.

وی تأکید کرد: باید سرعت عملیات اجرایی را افزایش دهیم و از همه ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم.

بذرپاش با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جوانی جمعیت گفت: ۷۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به‌جای اینکه درباره عملکرد گذشتگان صحبت کنیم، شبانه‌روز برای رفع مشکلات مردم در میدان هستیم، پس نباید برخی از صبوری رئیس جمهور سوء استفاده‌کنند.

وی ادامه‌داد: در خوزستان کارهای خوبی از جمله واگذاری ۱۴ هزار قطعه زمین روستایی در حال انجام است و در حوزه بافت فرسوده ۲۴۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور به متقاضیان واگذار شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد در خوزستان است.

بذرپاش بیان کرد: در حوزه مسکن روستایی تاکنون ساخت ۴۴۰ هزار واحد انجام و تحویل مردم شده‌است که ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد آن در خوزستان قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: خوزستان یکی از کانون‌های هدف در راستای برطرف کردن مشکل مسکن مهر باقیمانده است و به‌طور ویژه این موضوع دنبال می‌شود که تاکنون یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تکمیل شده‌است.

وی اصلی‌ترین اهرم کنترل بر بازار مسکن را مالیات بر خانه‌های خالی دانست و ابراز امیدواری کرد؛ سال آینده در زمینه مسکن پررونق‌تر باشد و قطعاً با واگذاری زمین به مردم، کارها با سرعت بهتری دنبال می‌شود.

بذرپاش به مشکلات شهرهای جدید در استان اشاره و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که مشکل شهرهای جدید رامین و شیرین شهر به‌لحاظ خدمات زیر بنایی و روبنایی حل شود؛ یکی از سیاست‌های ما در شهرهای جدید ایجاد خدمات روبنایی و زیربنایی برای زیست باکیفیت است.