شناسهٔ خبر: 160590 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

راه‌های استان قزوین برای استقبال از مسافران نوروزی آماده‌سازی می‌شود

تردد خودروها مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: در آستانه فرارسیدن ایام نوروز ۱۴۰۳ و در جهت ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای، ایمن‌سازی، منظرآرایی و نظافت جاده‌ها به‌ویژه در ورودی شهرها توسط تیم‌های راهداری در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(راهداری قزوین)، جواد حق‌لطفی در نشست شورای راهداری و حمل و نقل با تشریح برنامه‌ها و الزامات ویژه جهت اجرای طرح خدمات نوروزی گفت: آماده‌سازی راه‌ها متناسب با افزایش سفرها در جهت کاهش آمار تصادفات، زیباسازی ورودی شهرهای جاذب سفر، لزوم ایمن‌سازی سر حفاظ ها و خاکریز پرتگاه های مهم و جمع آوری زباله های حاشیه راه ها از مهم ترین اولویت ها و برنامه های کاری است که از سوی ستاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در استقبال از نوروز ۱۴۰۳ بر آن تاکید شده است.

وی اضافه کرد: همچنین آماده‌سازی حداکثری راهدارخانه‌های مهم برای پذیرش اضطراری مسافران، حضور موثر و اعتماد بخش راهداران در جاده برای ارائه خدمات به مردم، رعایت اخلاق حسنه، مردم‌داری و مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای، لزوم آمادگی برای حوادث محتمل و غیر مترقبه و اطلاع‌رسانی صحیح، موثر و به موقع به مخاطبان از دیگر اولویت‌هایی است که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با حضور موثر راهداران در تمام ادارات تابعه شهرستان‌ها به صورت فوری در دستور کار خود قرار داده است.

حق لطفی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی های انجام شده، اوج ترافیک در راه‌های استان در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند و همچنین چهارم تا ششم فروردین خواهد بود از این رو تمام توان و تمهیدات لازم برای جلوگیری و مقابله با حوادث احتمالی به کار گرفته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تقارن نوروز با ایام ماه مبارک رمضان و روزه داری مسافران احتمال سفرها در هنگام شب افزایش می یابد از این رو گشت های راهداری و حمل و نقل در این ساعات حضور موثر و محسوسی خواهند داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: گرچه آمار تصادفات در جاده های اصلی و شریانی کاهش دارد اما این آمار شکننده است و با یک تصادف ممکن است آمارها روند افزایشی بگیرند از این رو تمام تلاش ها باید به سمت تداوم و استمرار این روند کاهشی جریان داشته باشد.

وی در همین راستا با اشاره به روند افزایشی آمار تصادفات در جاده های روستایی و فرعی در ماه های اخیر بر توجه ویژه به جاده‌های فرعی و روستایی به خصوص در ایام نوروز تاکید کرد.

حق‌لطفی از روسای ادارات خواست برای پاکسازی حاشیه جاده‌ها از نخاله‌های ساختمانی با همکاری فرمانداران از ظرفیت کارگروه پسماند در شهرستان ها به طور ویژه استفاده کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام عملیات راهداری جاری و روزانه جهت ایجاد سطح رویه هموار و ثبت در سامانه RMS، پیش بینی آسفالت سرد برای لکه گیری های اضطراری جهت استفاده در مواقع ضروری ایجاد آمادگی جهت مواجهه با حوادث طبیعی، بازدید مستمر از محورهای شریانی و اصلی و فرعی و پرترافیک و منتهی به مقاصد سفرهای نوروزی، ساماندهی و دریواسیون دهانه پل‌ها، لایروبی و پاکسازی قنوها و کانال‌های تونل و پل‌ها در  حین سفرهای نوروزی، بازدید از پل‌های بزرگ در روزخانه ها و مسیل ها به ویژه مسیل های دارای سابقه سیلاب، تدارک لازم جهت مقابله با سیل را نیز از دیگر اقدامات مهمی عنوان کرد که در زمان بروز حوادث طبیعی باید مورد توجه ادارات تابعه شهرستان‌ها قرار گیرد.

حق‌لطفی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: با توجه به  نزدیک شدن ایام نوروز و افزایش تردد شهروندان با ناوگان حمل و نقل عمومی تدابیری اتخاذ شده تا با تشدید نظارت بر عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی استان خدمات بهتری به مسافران ارائه شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: به منظور ارتقای ایمنی عبور و مرور و کاهش تصادفات و فوتی‌های جاده‌ای، این نظارت ها توسط گشت‌های مشترک ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان‌ها و پلیس‌راه در تمام راه های پرخطر و پرتردد و به شکل بازدیدهای میدانی ناوگان عمومی حمل‌ونقل و کنترل مدارک و تجهیزات ایمنی آن‌ها در طول راه‌ها و محل‌های توقف از جمله پایانه‌های مسافری و مقابل پاسگاه‌های پلیس راه‌ انجام می‌شود.