شناسهٔ خبر: 160603 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر

جاده برفی سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی فعالیت سامانه بارشی، دوشنبه و سه‌شنبه موجب بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کاهش نسبی دما، احتمال بهمن و در گردنه‌ها کولاک برف و پدیده مه خواهد شد.

منطقه اثر این سامانه روز دوشنبه خوزستان، ایلام، لرستان، فارس، بوشهر، نیمه غربی و شمال کرمان، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، نیمه شرقی و شمال سمنان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قم، قزوین، تهران، البرز، زنجان، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و روز سه‌شنبه کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس، یزد، شرق اصفهان، خراسان شمالی، شرق و شمال سمنان، گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی شده است.

اثر مخاطره این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه، وزش باد شدید، کولاک برف، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، در جنوب احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، احتمال آسیب به ماشین‌آلات کشاورزی و احتمال آسیب به نهال و درختان آسیب‌پذیر اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای غیر ضروری به ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و انتقال محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری است که در همین مدت وزش باد شدید، نیمه شمالی فارس، جنوب یزد، کرمان و روز سه‌شنبه سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی کرمان، خراسان جنوبی، شرق سمنان و جنوب و شرق خراسان رضوی رادر بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل اعلام شده است.

احتیاط در فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.