شناسهٔ خبر: 16064 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

مذاکره با وزیر حمل و نقل روسیه درباره برقی‌سازی خط آهن گرمسار-اینچه‌برون/ شرط همکاری استفاده از توان داخلی ایران است/ برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار ۵ ستاره در همه مسیرهای ریلی

محسن پور سیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به مذاکره با وزیر حمل و نقل روسیه درباره برقی‌سازی خط آهن گرمسار-اینچه‌برون گفت: همکاری با روس‌ها فقط به شرطی صورت می‌پذیرد که آن‌ها تصمیم داشته‌ باشند از توان داخلی کشور ایران نیز استفاده کنند.

محسن پورسیدآقایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تفاهم‌نامه برقی‌سازی خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون که میان روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه امضا شده بود٬ توضیح داد: این تفاهم‌نامه پیوست‌های فنی بسیاری دارد که در خصوص نحوه حضور شرکت‌های مهندسی ایرانی در اجرای این طرح بزرگ و چگونگی جزئیات امور مهندسی آن لازم است به توافقات مشترک دست یابیم.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه تا کنون طرف‌های ایرانی و روسی دیدارهایی در دو کشور برای به سرانجام رساندن مذاکرات داشته‌اند٬ افزود: گزارشی درباره روند پیشرفت کار به وزرای حمل و نقل دو کشور ارائه و ایرادات کار به آنها اعلام شد.

وی با اشاره به مذاکره با وزیر حمل و نقل روسیه در حاشیه اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای حاشیه دریای خزر افزود: طرف روسی مدعی است که کلیه قطعات و لوازم مورد نیاز در این قرارداد باید از روسیه تأمین شود که در مذاکرات با طرف روسی به آنان اعلام کردیم که بر اساس قوانین داخلی ایران باید از حداکثر توان داخلی برای اجرای پروژه‌ها استفاده شود بنابراین نمی‌توانیم بپذیریم که تمام قطعات برای برقی‌سازی خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون از روسیه بیاید.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به طرف روسی تأکید شد که قطعات و لوازمی که امکان ساخت آنها در داخل ایران وجود دارد توسط شرکت روسی خریداری شود و برای اجرای در طرح برقی‌سازی محور گرگان-اینچه‌برون از قطعات ساخت داخل استفاده شود. پس از انتقال این سخنان به طرف روسی مقرر شد وزیر حمل و نقل روسیه با وزارت دارایی این کشور مذاکره‌ای داشته باشد تا روی نگاهی که به اجرای پروژه دارند بازنگری انجام شود.

وی با یادآوری اینکه به طور معمول شرکت‌های اروپایی در قراردادهای فاینانس خود ۷۰ درصد از قطعات و لوازم را از خود تأمین می‌کنند٬ افزود: چنانچه طرف روسی بپذیرد که از توان داخلی ایران استفاده کند٬ خط اعتباری بین بانک‌های دو کشور فعال خواهد شد و این قرارداد در اولویت اولین قراردادی است که چارچوب خط اعتباری‌اش اجرایی می‌شود؛ در واقع همکاری با روس‌ها فقط به شرطی صورت می‌پذیرد که آن‌ها تصمیم داشته‌ باشند از توان داخلی کشور ایران نیز استفاده کنند.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار ۵ ستاره در همه مسیرهای ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره راه‌اندازی اولین قطار ۵ ستاره در مسیر تهران-مشهد با خدمات و کیفیت ویژه نیز گفت: تلاش داریم برای همه مسیرهای ریلی کشور حداقل یک قطار ۵ ستاره داشته باشیم تا با این برنامه مردم بتوانند از خدمات ویژه این قطارها بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه خدمات و پذیرایی‌های قطارهای ۵ ستاره در سطح پروازهای بیزینس کلاس هواپیما است٬ ادامه داد: قطعا مردم از کیفیت خدمات این قطارها رضایت خواهند داشت و با شناخت مردم از این قطارها ضریب اشغال آن‌ها نیز در حد مطلوبی پیش‌بینی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در این قطارها با نگاه متفاوتی که وجود دارد از روش‌های نوین خدمات‌دهی استفاده شده و منوهای جدیدی در اختیار مسافر قرار می‌گیرد٬ افزود: قطارهای ۵ ستاره از مهمانداران آموزش دیده و سرتیم‌های آشپزی خارجی برخوردار است و نوع غذایی که در این قطارها ارائه می‌شود با استانداردهای اروپایی در حال تهیه است.

وی یادآور شد: هدف از اضافه کردن واگن‌های جدید خارج کردن واگن‌های با سن بالای ۵۵ سال است که کار آن از امسال آغاز شده و برای سال آینده نیز طبق ابلاغی که به شرکت‌های حمل و نقل ریلی داشته‌ایم قرار است واگن‌های با سن بالای ۴۵ سال از انتهای سال ۹۵ از رده خارج شوند.

استقبال خوب مردم از قطارهای حومه‌ای

پورسیدآقایی درباره ورود شانزدهمین قطار ریل‌باس به ناوگان قطارهای حومه‌ای گفت: در حال حاضر قطارهای حومه‌ای در مسیرهای تهران-ورامین٬ تهران-پرند و تهران-کرج-هشتگرد-قزوین٬ نواحی جنوب و خراسان تردد می‌کنند که با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم همراه بودند.

وی تأکید کرد: قطارهای حومه‌ای باید دارای دو ویژگی منحصر به فرد در قیاس با سایر قطارها باشد که یکی از آن‌ها کاهش سر فاصله زمانی این قطارها است تا مردم بتوانند در فواصل زمانی کوتاهی به قطارهای حومه‌ای دسترسی باشند و دیگری رسیدن منظم و به موقع قطارها در ایستگاه‌ها است که اگر این دو ویژگی رعایت شود شاهد استقبال روز افزون مردم از این قطارها خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اظهار کرد: با وجود اینکه در حال حاضر خطوط حومه‌ای دارای خط مستقلی از سایر قطارهای بلند برد نیستند و ما به علت مشکلات موجود نتوانسته‌ایم حرکت قطارها را به سر فاصله‌های ۱۰ دقیقه‌ای برسانیم ولی حرکت قطارها به صورت منظم بوده است و این مسئله موجب استقبال مناسب مردم از این قطارها شده است./

نظر شما