شناسهٔ خبر: 160645 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در سی و هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی:

توجه به بازآفرینی شهری بسیاری از چالش های مسکن را رفع می‌کند

بازآفرینی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: اگر به بازآفرینی شهری و کاهش بافت فرسوده توجه جدی شود بسیاری از چالش‌ها در حوزه مسکن رفع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)، حسین جنتی در سی و هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران که در محل استانداری برگزار شد ،با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه تسهیلات و همکاری مردم در کاهش بافت فرسوده، افزود:بازآفرینی شهری نسخه شفابخش حوزه مسکن در پایتخت است.
وی با تاکید بر ضرورت اجرای باز آفرینی شهری به منظور جلوگیری از رشد بافت فرسوده در پایتخت، عنوان کرد: با ایجاد باز آفرینی، شاهد کمترین نرخ هزینه ساخت و ساز در سطح استان تهران خواهیم بود چرا که در این صورت همه امکانات زیرساختی در محل ساخت فراهم می‌شود.
جنتی خطاب به فرمانداران و شهرداران این استان بیان کرد: تخصیص اعتبار منطقی و معقول به بازآفرینی شهری مستلزم تعامل و نشست با اعضای شوراهای اسلامی شهر است.
همچنین در این جلسه استاندار تهران با اشاره به اینکه استان تهران دارای رتبه نخست در زمینه بازآفرینی است، افزود: نباید به این رتبه‌بندی‌ها قانع باشیم و برای حصول نتیجه مطلوب باید کار اساسی را در دستور کار قرار دهیم.
فخاری با تاکید بر پرداخت به موقع تسهیلات ویژه بازآفرینی شهری، بیان کرد: ورود جدی بانک‌ها و شهرداری‌ها به این موضوع ضروری است و در این خصوص تشویق فعالان و ترغیب غیرفعالان به آغاز کار راهگشا خواهد بود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی دقیق و برخورداری از سیستم یکپارچه در راستای بازآفرینی یک کار اساسی و مؤثر را رقم می‌زند و باید در این راستا عمل به تعهدات و مطالعه و بازنگری در هر شهر با دقت بیشتر صورت بگیرد.
فخاری با اشاره به ضرورت پیشگیری از مخاطرات و افزایش ایمنی در استان تهران، بر لزوم بهره مندی از دو ظرفیت بخش خصوصی و همکاری مردم در رشد بازآفرینی شهری و کاهش بافت‌های فرسوده تاکید و اظهار کرد: نیت افراد مختلف برای آفرینی شهری متفاوت است، اما مسئله مهم این است که مسؤولان با کارهای تشویقی و پشتیبانی‌های لازم مردم را به این امر بیش‌تر ترغیب کنند.
استاندار تهران با اشاره به معضل مالکیت و وجود سندهای غیر رسمی در برخی شهرستان‌های استان تهران مثل؛ بومهن و شهر قدس گفت: فرمانداران می‌توانند با تشکیل کارگروهی متشکل از ثبت اسناد و املاک، بخش قضائی و شهرداری‌ها، قبل از وقوع مخاطرات و بحران برای رفع این چالش‌ها چاره اندیشی کنند.
فخاری برنامه‌های شهرداری تهران، در حوزه بازآفرینی را موفق‌تر از سایر شهرداری‌های استان دانست و افزود: با توجه به اینکه بازآفرینی موفق می‌تواند درآمد شهرداری‌ها را افزایش دهد انتظار این است که شوراهای اسلامی شهر، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها به میدان آمده و یکپارچه عمل کنند.
استاندار تهران مطالعه و نگاه جدی تر به بازآفرینی شهری را مسیری مطلوب برای کاهش بافت فرسوده اعلام و بیان کرد: با میدان داری بخش خصوصی در حوزه ارائه تسهیلات مناسب و همکاری مردم، بازآفرینی شهری و کاهش بافت فرسوده به بهترین شکل ممکن اجرایی خواهد شد.