شناسهٔ خبر: 160680 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس در سال ۱۴۰۳/ دفاتر املاک غیرمجاز پلمپ می‌شود

رحیمی رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی قم رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم بر الزام و ضرورت تنظیم قرارداد اجاره مسکن در سامانه خودنویس تاکید کرد و گفت: از سال جدید تنظیم قرارداد در سامانه ایران املاک معتبر نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، مهدی رحیمی راد اظهار کرد: مطابق مصوبه شورایعالی مسکن، از سال ۱۴۰۳ تمامی قراردادهای اجاره مسکن در سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir تنظیم می شود و اتحادیه مشاورین املاک استان مکلف به اطلاع رسانی و پیگیری این موضوع است.

وی افزود: هم اکنون در ۱۱ استان امکان ثبت رایگان اجاره ایجاد شده‌است و برای سال جدید این امکان برای استان قم نیز فراهم می شود.

وی با اشاره به این که از سال جدید تنظیم قرارداد اجاره در سامانه ایران املاک غیرفعال خواهد شد، افزود: مشاورین املاک سراسر استان ملزم به رعایت این موضوع هستند و باید در بستر سامانه خودنویس به نشانی  نسبت به تنظیم قرارداد اجاره مسکن اقدام نمایند.

رحیمی گفت: بعد از پایش و بازرسی از بنگاه های املاک، تمامی مشاورین املاک متخلف و غیر مجاز پلمپ خواهند شد و تا زمان دریافت پروانه کسب و رفع نواقص فک پلمپ نخواهند شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مطابق با ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه های مشاوران املاک توسط بنگاه ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ شناسه(کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.