شناسهٔ خبر: 16073 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فعالیت‌های راهداری گیلان از شروع فصل‌سرما تا پایان طرح نوروزی

افزایش چشمگیر برفروبی در گیلان در مقایسه با سال گذشته/ آمادگی ۴۸۱ راهدار استان برای ارائه خدمات به مسافران در ۲۵راهدارخانه گیلان

راهداری گیلان امسال با شروع بارش‌های زودهنگام در استان گیلان، فعالیت‌های راهداری نیز شتاب بیشتری به خود گرفت. شدت سرما و برف و بوران در گردنه‌ها و مناطق کوهپایه‌ای استان به‌حدی است که حجم برفروبی امسال راهداران گیلانی با ۴/۸۰۰.۰۰۰ متر مکعب در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی ،با شروع بارش‌های زودهنگام، فعالیت‌های راهداری در استان آغاز و کم کم به اوج خود رسید اما به گفته مدیرکل راه وشهرسازی گیلان تجهیزات لازم فصل سرما در استان فراهم است و جای هیچ نگرانی نیست.

شعبانعلی خاوری در گفت وگو با خبرنگار ما،با اشاره به اینکه حدود ۱۲هزارکیلومتر راه همسنگ در استان وجود دارد که بخش زیادی از حمل و نقل در آنها انجام می‌شود، گفت:پیش از شروع فصل سرما با اجرای اقداماتی همچون روکش آسفالت،نصب علایم ،تابلو،خط کشی راهها، بازسازی و سرویس چراغ‌های چشمک زن و روشنایی معابر، سرويس تجهيزات الكترونيكي نظير چراغ‌هاي راهنما و تابلوها شرایط بسیار مطلوبی در زمستان برای محورهای استان فراهم شده‌است تا مشکلات تردد در محورها در طول فصل زمستان رفع و تا حد بسیار زیادی کاهش‌یابد.

وی با بیان اینکه سراسر محورها از جهت ایمنی و علایم مورد نیاز،مورد بازدید قرار گرفته و امکانات لازم برای آن‌ها فراهم شده است،افزود: هدف از اجرای راهداری زمستانی و پس از آن طرح راهداری نوروزی که تاپایان روز ۱۵ فروردین ۹۵ ادامه دارد،باز نگاه‌داشتن محورهای برف‌گیر استان در تمام ایام فصل سرما و زمستان و در طول ایام نوروز است.

یکهزار تن ذخیره نمک امسال

 از طرف دیگر جاده‌هاي گیلان به لحاظ برخورداري ازجاذبه‌هاي متنوع گردشگري حتی درفصل سرما نیز پذیرای مسافران است از این‌رو  آمادگی لازم را برای فراهم کردن شرایط مناسب برای مسافران همیشه وجود دارد. از جمله این آمادگی‌ها می‌توان به آماده‌سازی راهدارخانه‌ها و ماشین آلات، تأمین نیروی انسانی، هماهنگی دراستفاده از توان بخش خصوصی و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات به مردم در راه‌های این استان اشاره کرد.

خاوری با اشاره به اینکه تعمیر و تجهیز ماشین‌آلات راهداری زمستانی، هماهنگی و تعامل مطلوب با دستگاه‌های مربوطه از جمله پلیس راه، هلال احمر و اورژانس از جمله اقدامات این اداره کل در طرح عملیات راهداری زمستانی است، گفت :در این خصوص مانور مشترک راه وشهرسازی با نیروهای هلال‌احمر ،اورژانس ،پلیس راه به منظور ایجاد تعامل چند جانبه انجام شده است.

وی  ۱۳۲ تن نمک پاشی در محورهای اصلی و فرعی گیلان و همچنین ذخیره سازی یکهزار تن نمک برای رفع مشکلات تردد در مواقع بارش برف ویخبندان را هم  از مهم‌ترین اقداماتی دانست که در کنار عملیات یخ زدایی با ماسه ونمک در ۲۸۷ کیلومتر راه‌های گیلان انجام شده‌است. 

درحال حاضر نیز ۴۱ اکیپ راهداری با ۴۸۱ نفر نیروی راهدار و با استفاده از ۲۶۴ دستگاه خودروی سبک و سنگین در ۱۶راهدارخانه ثابت و ۹راهدارخانه سیار مستقر هستند که وظیفه نگهداری و بازگشایی محورهای استان را تا فروردین سال آینده عهده‌دار خواهند‌بود.

حضور به موقع راهداران گیلانی

در تمام روزهایی که بارش برف و باران محورهای استان را فرا گرفته‌بود راهداران گیلانی توانستند با اکیپ خود در جاده‌ها بخصوص در برخی محورهای کوهستانی استان، راه را برای تردد کنندگان باز کرده و با حضور به موقع خود خوردروهای محصور در برف را نجات دهند.

برای مثال بازگشایی ۵۷ محور کوهستانی در شهرستان سیاهکل واقع در ارتفاعات دیلمان و ۴۰ روستا در ارتفاعات رودبار و  ۱۵روستا در املش که به دلیل حجم زیاد بارش برف وکولاک در این مدت مسدود شده‌بود از جمله تلاش های راهداران استان در این مدت است.  همچنین کمک رسانی و ارسال چندین دستگاه لودر و ماشین آلات سنگین به استان‌های همجوار مانند قزوین که در هفته‌های گذشته چندین بار  در محور کوهین دچار انسداد مسیر شده‌بودند از اقدامات دیگر راهداری استان است.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان در پایان اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده، امسال و تا پایان طرح نوروزی شاهد تردد روان و ایمن مسافران در سطح محورهای مواصلاتی استان باشیم./

نظر شما