شناسهٔ خبر: 161096 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

موافقت با الحاق ۱۷۰ هکتار اراضی در شهر کهنوج

ببینید | برگزاری بیست و دومین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار کرمان مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کهنوج- الحاق ۱۷۰ هکتار اراضی به محدوده شهر برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد و از موافقت شورا با این الحاق خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با فداکار استاندار کرمان مصوبه شورای را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کهنوج را اعلام کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲مصوبه جلسه مورخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان در خصوص « مغایرت اساسی کهنوج – الحاق حدود ۱۷۰هکتار اراضی دولتی به محدوده شهر» در راستای طرح نهضت ملی مسکن را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲ اسفند ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و با الحاق اراضی فوق به محدوده شهر کهنوج موافقت و مقرر کرد تا طرح تفصیلی اراضی با واحدپذیری ۴ هزار واحد و تامین سطوح و سرانه‌های خدماتی در مقیاس محله تا شهر، بر اساس مصوبه شورای‌عالی در زمینه «تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها» و رعایت موارد زیر مورد تصویب کمیسیون ماده ۵  قرار گرفته و مبنای اقدامات بعدی شود:

۱-نقشه جمع آوری آب‌های سطحی با تاکید بر حفظ مسیر آبراهه های فرعی موجود، با همکاری و تایید شرکت آب منطقه ای تهیه و حرائم مسیل های متداخل با اراضی در طرح رعایت شود. همچنین با توجه به نامه شماره ۴۰۲۰۰۲۵۴۴۳ مورخ اول بهمن ۱۴۰۲  آب منطقه ای و نامه شماره ۴۰۲۰۰۲۵۷۷۴ مورخ ۶ بهمن ۱۴۰۲ محیط زیست مبنی بر تداخل اراضی با حریم کمی و کیفی رودخانه، محدوده متداخل با حریم کمی و بستر رودخانه در سمت شمالی به طور کامل از محدوده اراضی الحاقی حذف و ضابطه ۷۸۲ در حریم کیفی رعایت شود. ضمناً به تصریح نماینده وزارت نیرو، هرگونه تامین آب برای استقرار جمعیت در اراضی الحاقی، صرفاً از طریق مدیریت مصرف منابع کنونی آب شرب شهر امکان پذیر خواهد بود.

۲-حریم قانونی خطوط انتقال برق ۶۳ کیلوولت کهنوج- قلعه گنج بر اساس اعلام نظر برق منطقه ای طی نامه شماره ۴۰۲۰۰۲۵۱۴۸ مورخ ۳۰ دی ۱۴۰۲ در طرح رعایت شود.

۳-حریم ۶۸ متری (۳۸ متر حریم + ۳۰ متر نوار تاسیساتی) از آکس باند محور کهنوج- قلعه گنج به استناد نامه شماره ۲۳۳۵۹/۴۶ مورخ اول بهمن ۱۴۰۲ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، از محدوده اراضی حذف شود.

۴-مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی تهیه و در شورای هماهنگی ترافیک استان بررسی و تایید شود. همچنین اخذ هرگونه دسترسی از محورهای مواصلاتی پیرامونی با هماهنگی و استعلام از اداره کل راهداری استان انجام گیرد.

۵-به منظور مهیا کردن بستر خدمات‌رسانی و نظارت موثرتر از سوی مدیریت شهری و با توجه به اینکه کاربری درمانی جزو خدمات پشتیبان سکونت در شهر می باشد، بیمارستان در حال احداث واقع در جنوب شرق محدوده پیشنهادی، در خارج حریم ۶۸ متر محور کهنوج- قلعه گنج، به اراضی الحاق شود.

نهایتا با عنایت به ضرورت تسریع در پاسخ گویی به متقاضیان مسکن حمایتی و اولویت بهره گیری از ظرفیت های موجود برای این امر، همچنین نظر به اینکه سکونت در اراضی متعلق به مسکن مهر واقع در شمال شرقی شهر کهنوج طی سالیان متمادی مورد استقبال شهروندان کهنوجی قرار نگرفته است، اقدامات لازم در شورای مسکن استان جهت ارتقای کیفیت فضایی و تامین نیاز مسکن مابقی متقاضیان در اراضی تخصیص یافته قبلی به مسکن مهر انجام پذیرد.

در پایان مصوبه آمده است، مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها، نقشه محدوده شهر با لحاظ اراضی الحاق شده جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط در اختیار دبیرخانه شورایعالی قرار گیرد.