شناسهٔ خبر: 161119 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تشدید بارش‌ها و وزش باد شدید از دوشنبه در بیشتر مناطق کشور

باد طوفان توفان وزش باد سازمان هواشناسی کشور نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید از دوشنبه در بیشتر مناطق کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور تشدید فعالیت سامانه بارشی از روز دوشنبه تا روز چهارشنبه موجب بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش بادشدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در نقاط کوهستانی و سردسیر کولاک برف و احتمال بهمن می‌شود.

روز دوشنبه استان‌های اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان، قزوین، ارتفاعات استانهای تهران و البرز و غرب همدان درگیر این سامانه خواهند شد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، غرب مازندران، شمال استانهای فارس و بوشهر، ارتفاعات سمنان و غرب اصفهان رادر بر می‌گیرد.

چهارشنبه نیز تهران، البرز، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، غرب کردستان، شمال غرب کرمانشاه، شرق کهگیلویه و بویراحمد و فارس با این شرایط جوی همراه می‌شوند.

اثر مخاطره این سامانه، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب اعلام شده است.

طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، احتمال سقوط بهمن در دامنه‌های برف‌گیر، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی از دیگر مخاطرات پیش‌بنیی شده برای این شرایط جوی است.

همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به ویژه چادرهای مسافرتی ضروری است.

لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه شده است.

سامانه دوم وزش باد شدید است که از ظهر سه‌شنبه تا اواخر وقت چهارشنبه موجب وزش باد شدید، رعد وبرق و صاعقه، خیزش گردوخاک، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی خواهد شد.

منطقه اثر این سامانه روز سه‌شنبه یزد، شمال شرق فارس، شمال غرب کرمان، نیمه شمالی خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، جنوب شرق اصفهان، شرق و جنوب سمنان و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان اعلام شده است.

روز چهارشنبه این سامانه در یزد، کرمان، اصفهان، نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، قم و مرکزی فعالیت خواهد داشت.

با توجه به خطر کاهش شدید دید،‌سازمان هواشناسی به استحکام سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، مدیریت برنامه مسافرت، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در مناطق کوهستانی و پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه کرده است.