شناسهٔ خبر: 16132 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عاشوری عنوان کرد:

مزایای بهره‌برداری از كریدور ریلی شمال جنوب با تكمیل خط آهن قزوین-رشت-آستارا

احداث راه آهن قزوین - رشت معاون بهره برداری و سیر و حركت شركت راه‌آهن اعلام کرد: مسیر ریلی قزوین- رشت- آستارا در غرب دریای خزر، علاوه بر انتقال بارهای روسیه به خلیج فارس، نقش موثری برای حمل بارهای اروپا به ایران از طریق روسیه و گرجستان دارد.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران٬ حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حركت شركت راه‌آهن در خصوص همكاری های كشورهای حاشیه دریای خزر با ایران در بخش ریلی، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی ایران موجب شده تا كشورهای همسایه به خصوص كشورهای حاشیه دریای خزر نسبت به همكاری های ریلی با ایران در جهت توسعه ترانزیت ، آمادگی های خود را اعلام كنند.

وی افزود: بر همین اساس، طی سال های اخیر شاهد اقداماتی از سوی كشور قزاقستان جهت سرمایه گذاری وسیع برای اینكه كشور خود را چهار راه ترانزیتی كند، بودیم بطوریكه بیش از ۱۲۰۰ كیلومتر خط ریلی را در دوره ۳ ساله ساخته و همین رویكرد را طی دو سال اخیر راه آهن كشور گرجستان و آذربایجان نیز انجام داده‌اند.

عاشوری عنوان كرد: راه آهن ایران گرچه در برنامه های خود، موضوع ساخت كریدورهای ریلی برای اتصال به كشورهای همسایه را در دستور كار قرار داده است، اما متاسفانه پیشرفت پروژه ها كند بوده بطوریكه می توان به پروژه ریلی قزوین- رشت – آستارا به عنوان پروژه ای كه با اولویت اول در كریدور شمال به جنوب است، اشاره كرد.

وی در ادامه بیان کرد: آذر ماه سال گذشته، كریدور شرق دریای خزر كه اتصال كشورهای روسیه، قزاقستان، تركمنستان و ایران بوده، به بهره برداری رسید. اما كریدور شمال به جنوب دریای خزر كه شامل كشورهای روسیه، آذربایجان و ایران است با تكمیل قزوین- رشت و آستارا به بهره برداری خواهد رسید.

حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حركت راه آهن اضافه كرد: ضروری است هرچه زودتر این خط ریلی به بهره برداری برسد.

وی اظهار كرد: این مسیر در غرب دریای خزر، علاوه بر انتقال بارهای روسیه به خلیج فارس، نقش موثری برای حمل بارهای اروپا به ایران از طریق روسیه و گرجستان را دارد./

نظر شما