شناسهٔ خبر: 161321 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مسیرهای مجاز و غیرمجاز دریایی استان هرمزگان اعلام شد

حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از فعالیت ۱۳۵۵ فروند شناور مسافری، لندینگ‌کرافت و گردشگری با ظرفیت جابه‌جایی ۲۳ هزار و ۵۸۵ نفر و حمل ۱۶۲۱ خودرو، خبر داد و گفت: زمان طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز در استان هرمزگان از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳، است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی حسین عباس نژاد در مورد طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ در استان هرمزگان، اظهار کرد: تعداد شناورهای فعال اعم از مسافری، لندینگ‌کرافت و گردشگری در طرح نوروز ۱۴۰۳ شامل ۴۵ فروند شناور مسافری، ۳۷ لندینگ‌کرافت و ۱۲۷۵ فروند شناور گردشگری است که ظرفیت شناورهای مسافری ۵ هزار و ۲۹۸ نفر، ظرفیت شناورهای گردشگری ۱۸ هزار و ۲۸۷ نفر و ظرفیت لندینگ‌کرافت‌ها در مجموع ۱۶۲۱ خودرو است.

مسیرهای تردد مجاز

وی درباره مسیرهای تردد مجاز دریایی در استان هرمزگان، بیان کرد: تردد از بندر شهیدحقانی به بندر شهید ذاکری قشم و بالعکس، از بندر شهیدحقانی بندرعباس به هرمز و بالعکس، از بندر شهید ذاکری قشم به هرمز و بالعکس، از بندر شهید ذاکری قشم به جزیره لارک و بالعکس، از بندر پل به بندر لافت و بالعکس، از بندر شهید حقانی به جزیره بوموسی و بالعکس، از بندر آفتاب به جزیره کیش و بالعکس، از بندر چارک به جزیره کیش و بالعکس، از بندر شیب‌دراز به جزیره هنگام و بالعکس و تردد از بندر کندالو به جزیره هنگام و بالعکس از جمله مسیرهای دریایی مجاز است.

عباس‌نژاد افزود: تردد از بندر شهید باهنر بندرعباس به بندر بهمن قشم و بالعکس، از بندر لنگه به جزیره کیش و بالعکس و همچنین تردد از بندر لنگه به جزیره بوموسی و بالعکس به عنوان مسیرهای پشتیبان در نظر گرفته شده است.

مسیرهای بین‌المللی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مورد مسیرهای بین‌المللی نیز، اعلام کرد: تردد از مسیر بندر شهید باهنر به بندر شارجه امارات و بالعکس و همچنین تردد از بندر لنگه به بندر دبی امارات و بالعکس به عنوان مسیرهای بین‌المللی وجود دارد.

مسیرهای تردد غیرمجاز

عباس‌نژاد همچنین درباره مسیرهای تردد غیرمجاز نیز، اظهار کرد: تردد از ساحل سورو به سمت جزیره قشم، هرمز و درگهان، تردد از بندر صیادی بندرعباس (پشت شهر) به سمت جزیره قشم، هرمز و درگهان، تردد اطراف بندر شهیدحقانی به سمت جزیره قشم، هرمز و درگهان، تردد از ساحل هرمز و خواجه عطا به سمت جزایر قشم و هرمز از جمله مسیرهای تردد دریایی غیرمجاز، است.

وی ادامه داد: از دیگر مسیرهای تردد غیرمجاز می‌توان به تردد از ساحل پارک غدیر، پارک دولت و ولایت به سمت جزایر قشم و هرمز، تردد از تیاب میناب به سمت جزیره هرمز، تردد از سواحل بنادر آفتاب و چارک به سمت جزایر هندورابی و کیش در غرب استان، تردد از سواحل بنادر مغام و معلم به سمت جزیره شیدور، تردد از سواحل بندر شیو به جزیره لاوان، تردد از مسیر برگه سفلین به باسعید و قشم و همچنین تردد از مسیر سواحل قشم به سمت لارک و هرمز و بالعکس، اشاره کرد.

فعالیت ۵۰۰۰ نفر در طرح نوروزی ۱۴۰۳

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ در استان هرمزگان، حدود ۵۰۰۰ نفر درگیر هستند، گفت: این ۵۰۰۰ نفر شامل خدمه شناورهای مسافری، تفریحی و لندینگ‌کرافت‌ها، بازرسان طرح، برج‌های کنترل بنادر، مسئولین بنادر، پرسنل پشتیبانی و عملیاتی و پرسنل شرکت‌های همکار است.

شماره تماس اعلام اضطرار دریایی

عباس‌نژاد در پایان اعلام کرد: مسافران دریایی می‌توانند از هر کجای استان‌های ساحلی در صورت بروز هرگونه سانحه دریایی با شماره چهار رقمی ۱۵۵۰ جهت اعلام اضطرار دریایی و بدون نیاز به گرفتن کد پیش شماره به راحتی و به طور مستقیم با مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی جهت ارائه گزارش حادثه و درخواست کمک تماس حاصل کنند.

به گفته وی با توجه به شرایط تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۳ بنابر درخواست‌های صورت گرفته طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ استان هرمزگان تا ۲۴ فروردین ماه، ادامه خواهد یافت.