شناسهٔ خبر: 16139 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

افزایش ۸ درصدی قیمت بلیت قطار معقول بود/ آزادسازی بلیت هواپیما با هدف تقویت شبکه حمل‌ونقل هوایی انجام شد

غلامرضا رضایی کوچی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزایش ۸ درصدی قیمت بلیت قطار را معقول خواند و درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نیز گفت: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در راستای تقویت ناوگان هوایی اجرا شد.

محمدرضا رضایی‌کوچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و شناورسازی بلیت قطار گفت: افزیش متوسط ۸ درصدی نرخ بلیت قطارهای مسافری در راستای جبران زیان‌های شرکت‌های حمل و نقل ریلی معقول بود چراکه شرکت‌های حمل و نقل ریلی در هزینه‌های جاری خود با مشکل مواجه بودند.

وی با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌های ریلی در کشور معدود هستند و نقش کمتر از 10 درصدی در جابجایی مسافران دارند افزود: این در حالی است که سایر کشورها در حوزه توسعه شبکه ریلی خود سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دادند.

عضو کمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به هزینه‌های جاری بالای شرکت‌های ریلی میزان افزایش متوسط ۸ درصدی قیمت بلیت قطار معقول بود، ضمن اینکه کیفیت خدمات در صورت ایجاد رقابت افزایش پیدا می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: نرخ بلیت هواپیما در اجرای بند «ب» ماده (۱۶۱) قانون برنامه پنجم توسعه آزاد شده است. علاوه بر این آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در راستای تقویت شبکه حمل و نقل هوایی اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه البته شرکت‌های هواپیمایی باید پس از آزادسازی نرخ بلیت، نسبت به افزایش کیفیت خدمات اقدام کنند اظهار کرد: اگر قرار باشد آزادسازی اجرا شود اما کیفیت نادیده گرفته شود قانون اجرا نشده است بنابراین خدمات باید متناسب با نیاز مصرف کننده ارتقا یابد.

رضایی کوچی افزود: در حالی که نیاز صنعت هواپیمایی کشور در سال‌های آینده داشتن ۵۰۰ فروند هواپیما متناسب با تقاضای بازار است اما در حال حاضر تنها ۱۵۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال است که این موضوع موجب می‌شود مسافران در ایام پیک سفر با کمبود بلیت مواجه شوند.

عضو کمیته حمل و نقل مجلس با بیان اینکه علاوه بر کمبود ناوگان، میانگین سن هواپیماهای فعال و عملیاتی در کشور بالا است و ناوگان هوایی نیاز به نوسازی دارد، ادامه داد: باید فکر اساسی برای نوسازی ناوگان هوایی کرد.

رضایی با بیان اینکه قیمت بلیت علاوه بر میزان خدمات، حتی باید متناسب با نوع هواپیما باشد افزود: جلساتی درباره نحوه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیمای با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در کمیسیون عمران مجلس برگزار شد و این جلسات در آینده نیز ادامه خواهد داشت./

نظر شما