شناسهٔ خبر: 161533 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی خبر داد:

هزار و ۲۰۰ هکتار زمین مسکونی راکد در خراسان رضوی شناسایی شد

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی دارای کاربری مسکونی راکد که می‌بایست در چرخه ساخت و ساز قرار گیرد، در این استان شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، محدثه نجفی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی دارای کاربری مسکونی راکد که می‌بایست در چرخه ساخت و ساز قرار گیرد، در این استان شناسایی شده است.

نجفی افزود: این اراضی طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری باید در چرخه ساخت و ساز قرار گیرد و از حالت راکد بودن خارج شود.

وی با بیان اینکه دولت در راستای رونق دادن به ساخت و سازها و تولید مسکن، طرح نهضت ملی مسکن را تدوین و اجرا کرد، ادامه داد: در این راستا طبق مواد ۱۰ و ۱۲ قانون جهش تولید، ادارات دولتی را مکلف کرد که زمین های تحت اختیار خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: در همین راستا ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استانها نیز موظف شدند، بخشی از زمین های داخل و خارج از شهر را برای طرح نهضت ملی مسکن تحویل دولت دهند.

وی اظهار کرد: مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به منظور جلوگیری از احتکار زمین شامل املاک شخصی و «مستثنیات مالکانه» می شود که در طول اجرای طرحهای تفصیلی در شهرهای مختلف وارد چرخه ساخت و ساز نشده اند، حبس زمین توسط مالکین خصوصی، اشخاص حقیقی و تعاونی ها باعث گران شدن زمین در شهرها شده است.

نجفی ادامه داد: در همین راستا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، شهرداریها را هم مکلف کرده است که مالکین زمین ها با کاربری مسکونی که وارد عرصه ساخت و ساز نشده اند را در شهرها شناسایی کرده و به آنها ۶ ماه مهلت دهد که زمین های تحت اختیار خود را وارد چرخه ساخت و ساز کنند.

به گفته وی، در غیر این صورت زمین های مزبور در کمیسیون ماده ۵ شهرداریها تبدیل به کاربری خدماتی خواهد شد و در ازای آن سایر پهنه های شهر که کاربری مسکونی دارد، وارد چرخه ساخت و ساز می شود.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: در کنار آن مصوبه دیگری از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تحت عنوان «از توزیع پهنه های تراکمی» وجود دارد که یک امتیاز برای شهرداریها در نظر گرفته است، به طوریکه آنها می توانند با شناسایی زمینهای دارای کاربری مسکونی راکد و تبدیل آن به زمینهایی با کاربری خدماتی، در نقاط دیگر شهر معادل آن زمین ها، کاربری مسکونی ایجاد کرده یا افزایش تراکم مسکونی داشته باشند.