شناسهٔ خبر: 161832 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی:

سامانه بارشی جدید روز چهارشنبه در شمال غرب و غرب ایران فعال می‌شود

بارندگی یک کارشناس سازمان هواشناسی ضمن اعلام فعالیت سامانه بارشی از امروز تا اواخر وقت سه شنبه، از ورود سامانه بارشی جدید به کشور خبر داد و گفت: این سامانه بارشی روز چهارشنبه شمال غرب و غرب کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کبری رفیعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت آب و هوای روز یکشنبه پنجم فروردین ماه اظهار کرد: امروز سامانه بارشی وارد کشور شد و مناطق جنوبی کشور مانند استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس را تحت‌تأثیر قرار داده است.

وی افزود: امروز جنوب غرب، غرب، شمال غرب دامنه‌های زاگرس و البرز غربی نیز با بارش و استان‌های ساحلی دریای خزر و جنوب شرق بارش همراه با رعد و برق و وزش باد موقتی همراه هستند.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: شدت بارش‌ها در استان‌های خوزستان، فارس، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان‌های کردستان و کرمانشاه و جنوب آذربایجان‌های شرقی و غربی است.

رفیعی با بیان اینکه روز دوشنبه این سامانه بارشی تقویت می‌شود و در شمال شرق و شرق کشور هم بارندگی خواهند داشت، گفت: شدت بارش‌ها در روز دوشنبه مربوط به شمال شرق خوزستان، نیمه شرقی لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، شمال غرب چهار محال و بختیاری، غرب اصفهان و نیمه جنوبی استان‌های همدان، مرکزی، قم، بوشهر و فارس می‌شود.

وی تأکید کرد: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب و آب گرفتگی معابر در مناطق سردسیر و کوهستانی سبب کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف و احتمال سقوط بهمن در دامنه‌های برفگیر، وقوع صاعقه، ریزش سنگ در مناطق کوهستانی و خسارت به چادرهای مسافرتی و صنعت کشاورزی هم وجود دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی توصیه کرد: هم‌وطنان تجهیزات لازم به‌همراه داشته‌باشند و در کنار بستر رودخانه‌ها توقف نکنند. همچنین از فعالیت‌های کوهنوردی و چرای دام خود داری کنند.

رفیعی افزود: روز سه شنبه سامانه بارشی در شرق و شمال کشور مستقر و به‌تدریج از کشور خارج می‌شود. اما به محض خروج آن، سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب وارد کشور می‌شود و روز چهارشنبه استان‌های واقع در شمال غرب و غرب کشور تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: فردا آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز مواج پیش‌بینی می‌شوند و برای استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، هشدار نارنجی منتشر شده‌است. لذا گردشگران نوروزی باید دقت و توجه داشته‌باشند.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره پیش‌بینی وضعیت آب و هوای امروز پایتخت گفت: امروز بیشینه دمای تهران ۲۳ درجه و کمینه دما به ۱۱ درجه بالای صفر رسیده است.