شناسهٔ خبر: 161891 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها:

اتصال استان لرستان به شبکه ریلی با ۱۸ جبهه کاری فعال در حال انجام است

راه آهن درود معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت گفت: راه آهن درود-خرم آباد-اندیمشک یکی از طرح های ریلی مهم کشور در کریدور شمال- جنوب است و در یک سال و نیم گذشته عملیات اجرایی آن با ۱۸ جبهه کاری فعال به صورت شبانه روزی با هدف اتصال مرکز استان لرستان به شبکه ریلی در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک را یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور در کریدور شمال-جنوب اعلام‌کرد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۳۳۳ کیلومتر با هدف رفع تنگناهای خط سراسری موجود، اتصال مرکز استان لرستان شبکه ریلی و افزایش ظرفیت‌های باربری در این بخش از کشور در حال اجرا است.

وی ادامه‌داد: با توجه به اهمیت این طرح ریلی پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات قراردادی پیمانکار در مهر ماه سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسید و بلافاصله اغلب جبهه‌های کاری پروژه مجدداً فعال شد و تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸ جبهه کاری به‌ویژه در بخش‌های زیرزمینی به‌صورت شبانه روزی مشغول اجرای عملیات بودند.

خطیبی با اشاره به ساخت این پروژه ریلی با استفاده از متخصصین و افراد بومی در استان افزود: با توجه به عبور مسیر ریلی درود-خرم‌آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به‌نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به‌روش دستی، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص عملیات اجرایی صورت گرفته از آبان ماه سال ۱۴۰۱ تا اسفند ماه سال گذشته توضیح داد و گفت: در این مدت زمان حفاری ۴۵۰۰ متر از تونل‌ها و ۱۰۰۰ متر لاینینگ تونل‌ها،  ۲۷ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، ۶۰۰ هزار مترمکعب ترانشه برداری صورت گرفته است و برای انجام عملیات مذکور حدود ۱۸۳ تن مواد ناریه، ۱۲۵۰۰ تن سیمان، ۹۰۰ تن آرماتور، ۱۵۰ تن آهن‌آلات، ۳۲۰ تن مش به کار رفته‌است.

خطیبی با اشاره به مطالبات انباشت شده پیمانکار پروژه اعلام‌کرد: در سال ۱۴۰۲ از محل منابع عمومی بیش از ۸۷ درصد اعتبار مصوب ابلاغی از محل پیوست یک قانون بودجه تخصیص اخذ شده است و با توجه به اهمیت پروژه مقرر است از سایر منابع نیز اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه اخذ شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با تأکید بر ادامه عملیات اجرایی این پروژه بعد از تعطیلات نوروزی اظهار داشت: با دستور وزیر راه و شهرسازی، برنامه ریزی و پیگیری‌های صورت گرفته مبنی بر تأمین اعتبار طرح مذکور از محل تهاتر نفت برابر استجازه مقام معظم رهبری، قطعاً در سال جدید همانند سال قبل که پیشرفت فیزیکی قابل توجه حدود ۱۲ درصد در ساخت این پروژه ریلی محقق شد، عملیات اجرایی با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

وی اعلام‌کرد: با تخصیص اعتبار از منابع یاد شده عملیات اجرایی در محدوده خرم‌آباد-اندیمشک نیز همانند درود- خرم‌آباد فعال می‌شود.