شناسهٔ خبر: 162090 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مخبر در گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی:

دولت محکم پای تکمیل کریدورهای شرق ـ‌ غرب و شمال ـ جنوب ایستاد

مخبر معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که دولت محکم پای آن ایستاد تکمیل کریدورهای شرق ـ‌ غرب و شمال ـ جنوب بود، تصریح کرد: بخشی از این کریدورها راه اندازی شده هرچند برنامه ای زمان بر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد مخبر امروز (دوشنبه ۶ فروردین ماه) در «گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی» که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار با انباشتی از مسائل روبرو بود و در سال ۱۴۰۱ که اتفاقاتی غیرقابل پیش بینی در سطح بین الملل رخ داد، مسائل متعدد دیگری بر مشکلات کشور اضافه شد.
مخبر ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در ابتدای سال ۱۴۰۲ برنامه ای مدون را برای تحقق شعار سال تدوین کردند و این برنامه در شورای اقتصاد به تصویب رسید و به همه دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ شد.
معاون اول رییس جمهور همچنین درباره شکل گیری کمیته رصد برای بررسی نتایج اقدامات گفت: کمیته ای در این خصوص شکل گرفت و به طور مرتب شاخص ها را در تک تک دستگاه های اجرایی متناسب با اهداف تعیین شده مورد بررسی قرار داد.
وی درباره هجمه هایی که نسبت به وعده دولت برای تولید ۴ میلیون مسکن صورت می گیرد و آن را برنامه ای ناممکن توصیف می کنند، گفت: اولاً‌ عدد اعلام شده از سوی دولت سیزدهم، مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده و امروز با تدابیر و اقدامات صورت گرفته توسط دولت، تولید ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار واحد شروع شده و این در حالی است که بخش مسکن سال ها تعطیل بوده و اقدام جدی در این بخش صورت نگرفته است.
مخبر کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی را یکی از مزیت های مهم کشور برشمرد و با اشاره به برنامه ریزی دشمنان برای ایجاد کریدورهای موازی و کم کردن بهره ایران از درآمدهای ترانزیتی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که دولت محکم پای آن ایستاد تکمیل کریدورهای شرق ـ‌ غرب و شمال ـ جنوب بود که بخشی از این کریدورها راه اندازی شده هرچند برنامه ای زمان بر است.
معاون اول رییس جمهور به توفیقات دولت در بخش مهار تورم نیز اشاره و تصریح کرد: تورم ماهانه مصرف کننده از ۴.۷ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به ۲ درصد در اسفند ماه ۱۴۰۲ رسید و لازم است به این نکته توجه کنیم که کاهش تورم زمان بر است اما ایجاد آن به سرعت انجام می شود.
وی افزود: تورم نقطه به نقطه در اسفند ۱۴۰۱ که ۵۴ درصد بود امروز به ۳۲.۳ درصد رسیده و تورم ماهانه تولید کننده از ۴.۵ درصد اسفند ۱۴۰۱ به ۱.۲ درصد اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافته است.
مخبر اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه تولید کننده از ۴۲ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به ۲۸ درصد رسیده و این تورم در اردیبهشت ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۳ درصد بود.
معاون اول رییس جمهور درباره رشد اقتصادی که سالها در کشور منفی بود در دولت سیزدهم مثبت شده است، گفت: رشد سرمایه گذاری کشور در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به عدد ۴.۷ درصد رسیده است.
وی در ادامه به شعار سال جدید تحت عنوان «‌رشد تولید با مشارکت مردم»‌ اشاره و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب سال گذشته نیز که شعار سال را «‌مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کرده بودند، در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی گفتند که تحقق این شعار بدون فعال کردن مردم میسر نیست بنابراین شعار سال جاری نیز ادامه شعار سال قبل است.

نظر شما