شناسهٔ خبر: 16210 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

آشنايی با تاريخچه انتخاب آرم هما

ادوارد زهرابیان پس از آغاز به كار "هواپيمايي ملي ايران" و ثبت آن به عنوان شركت ملي، نام "هما" از تركيب سه حرف نخست اين سه كلمه بوجود آمد و براي معادل انگليسي، به دليل ثقيل بودن نام Iran National Airline از تركيب ساده تر IranAir استفاده شد.

انتخاب آرم براي هما از طريق اعلام فراخوان در روزنامه هاي كيهان و اطلاعات در سال ۱۳۴۰ به مسابقه گذاشته شد. امر داوري توسط هيئتي از دانشكده هنرهاي زيبا انجام شد.

در اين مسابقه طرح يك جوان ايراني با الهام از يكي از سرستون هاي تاريخي تخت جمشيد برنده شد."ادوارد زهرابيان" طراح نشان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران "هما" ، زماني اين نشان ماندگار را طراحي كرد كه فقط ۲۲ سال داشت.

اين جوان با استفاده از يك سري موتيف هاي ايراني طراحي خود را انجام داد. بهترين الگويي كه وي مي توانست برگزيند، پرنده اي در اسطوره هاي ايراني به نام "هما" بود كه نمونه اش را تنها در تخت جمشيد مي شد يافت.

نام اين پرنده هم چنين در كتاب هاي "گريشمن"، باستان شناس مشهور فرانسوي كه حوزه تخصصي مطالعاتش ايران باستان بود، آمده است.

سرستون پرنده اي را به تصوير مي كشيد كه داراي سه خصوصيت منحصر به فرد بود: سر عقاب، گوش هاي گاو و يال اسب.

در برخي از منابع آمده است كه هما هرگز نمي آرامد و در تمام طول زندگي خود تا حدي در اوج  پرواز مي كند كه از ديده گان نهان شده و هرگز بر روي زمين نمي آسايد. رنگ پيشنهادي طراح براي اين لوگو، آبي فيروزه اي بود.

ادوارد دیگران زهرابیان معمار و طراح ارمنی ایرانی در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد. وی دوره متوسطه را در دبیرستان البرز گذراند و دیپلم ریاضی را از این دبیرستان اخذ کرد. او در زمان تحصیل در این مدرسه در مسابقه طراحی نخستین نشانه دبیرستان البرز شرکت کرد و طرح وی به عنوان نشان دبیرستان البرز برگزیده شد. در فاصله سال‌های دبیرستان تا دانشگاه، برای کمک به برادر بزرگترش که او هم معماری می‌خوانده است، به آتلیه‌های معماری رفت و آمد می‌کند و در این راه بر تجربه‌های طراحی و رسامی‌اش افزون می‌گردد. وی پس از قبولی در دانشگاه، رشته معماری را در دانشکده معماری دانشگاه ملی ایران فرا می‌گیرد.

مهمترین اتفاق هنری در زندگی زهرابیان، در ۲۲ سالگی وی و در فاصله پیش از ورود او به دانشگاه رخ می‌دهد. وی به طور اتفاقی آگهی فراخوان طراحی نشانه هواپیمایی ملی ایران را که هنوز به نام «هما» شناخته نشده بود، می‌بیند و طرحی تجربی را در آتلیه دانشکده و آتلیه محسن فروغی، آماده می‌سازد و در مسابقه مربوطه شرکت می‌دهد که هوشنگ سیحون و تعدادی از استادان دانشکده هنرهای زیبا، داوران آن بودند. طرح وی به عنوان طرح برگزیده پذیرفته می‌شود و در سال ۱۳۴۱ به عنوان نشان رسمی «هما» ثبت می‌گردد.

آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حمل‌ونقلی (اسکیفت) در گزارش سال ۲۰۱۳ ارزیابی از لوگوی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان داشت و بعد از ارزیابی‌های متعدد تمام شرکت‌های مطرح در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده بهترین و عالی‌ترین لوگوی خدمت رسانی هوایی معرفی نمود.

این لوگو در حالی به عنوان برترین معرفی شد که خطوط هوایی ایران با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است و شاید ارتباط پروازی با بسیاری از فرودگاه‌های دنیا ندارد. استفاده از یک رنگ آرام بخش، استفاده از نماد پرنده و همچنین سمبلی پیج در پیچ و به نوعی انعطافی منجر به این شد که این برند در برابر سایرین دارای جایگاه متمایزی باشد.

نظر شما