شناسهٔ خبر: 162401 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل خط دوم راه آهن زنجان به قزوین

منوچهر صفری، مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب مدیرکل راه آهن منطقه شمال غرب کشور از تصویب اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل خط دوم راه آهن زنجان به قزوین خبر داد.

منوچهر صفری مدیرکل راه آهن منطقه شمال غرب کشور روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: طرح ملی ۲ خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دور دوم سفر رییس جمهور به استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن مصوب شد که در صورت تخصیص، شاهد افتتاح این طرح در سال جاری خواهیم بود.

صفری با بیان اینکه یکی از مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان مربوط می شد، افزود:این مشکل با پیگیری های ملی و استانی، حل شده و زیرسازی طرح در محدوده ۱۱ کیلومتری در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در دور اول سفر رییس جمهور به استان هشت هزار میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته بود که از این میزان فقط ۵۰ درصد تخصیص یافت و موجب تاخیر در اجرای طرح شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفاه حال مسافران در ایستگاه های راه آهن استان، گفت: زیرگذر سنبل آباد در هفته دولت سال گذشته به بهره برداری رسید و سکوی دوم و زیرگذر پله های برقی ایستگاه راه آهن زنجان نیز برای تسهیل و تردد مسافران از خطوط یک به ۲ و سه جهت مسافرگیری و جا به جایی بار احداث شد.

صفری با بیان اینکه در راه آهن زنجان در ایام نوروز به طور میانگین روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ مسافر جا به جا می شوند، افزود: نوسازی شبکه ریلی نیز به صورت متمرکز انجام می شود و خوشبختانه قطارهای زنجان از وضعیت کیفی خوبی برخوردار است.

به گفته وی، قطار زنجان به مشهد با ۲ قطار روزانه جزو قطارهای اختصاصی منطقه است و در مجموع در حوزه کیفیت خدمات رسانی وضعیت خوبی دارد.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی راه آهن، حمل بار و مسافر است، اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون تن کیلومتر بار وارداتی و عبوری در محور شمال غرب کشور ثبت شد.

این مسئول با بیان اینکه در ایام نوروز در حوزه راه آهن شمال‌غرب کشور، ورود و خروج حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر ثبت شد، ادامه داد: این میزان نسبت به سال ماقبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

صفری یکی از شاخص های دیگر راه آهن را مساله ایمنی عنوان کرد و افزود: طی سال گذشته، وضعیت ایمنی راه آهن بهبود یافت و حوادث مربوط نیز ۳۸ درصد کاهش داشت.

وی گفت: یکی دیگر از شاخص های راه آهن منطقه شمال‌غرب کشور رونق صادرات است که در ایستگاه های قروه، خرمدره، زنجان، بناب و میانه به وقوع پیوست.

مدیرکل راه آهن منطقه شمال‌غرب کشور ادامه داد: ایستگاه بین المللی بناب به عنوان ایستگاه گمرگی شناخته می شود و عمده مصالح وارداتی به آن نیز شامل خاک روی صنایع و کارخانجات مستقر در شهرک های صنعتی است.

وی خاطر نشان کرد: با همکاری های انجام گرفته میانگین صادرات و واردات در حوزه یاد شده حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است.