شناسهٔ خبر: 16278 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان در حمایت از مقابله با برج‌سازی بی‌رویه در تهران مطرح کرد:

مطالعات علمی تاثیر منفی برج‌‌سازی در آلودگی هوای تهران را تأیید کرده‌اند/ پروانه ساخت برج‌های منطقه ۲۲ ابطال شود

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی بر لزوم ابطال پروانه ساخت برج‌های بلندمرتبه‌ای که نمی‌توانند تأییدیه زیست‌محیطی را دریافت کنند، تأکید کرد.

حامد مظاهریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در زمینه نقش بناهای بلند در جلوگیری از تردد هوا در تهران و بلندمرتبه‌سازی در اطراف این شهر که در مسیر کریدور باد پایتخت قرار دارند، اظهار کرد: سال‌هاست که توجه‌ها به سمت نقش برج‌های بلند در جلوگیری از جابه‌جایی هوای تهران جلب شده است. اولین بار ۲۰ یا ۲۵ سال پیش مطالعاتی در دانشگاه تهران زیر نظر دکتر بحرینی (معاون پژوهشی پردیس هنرهای زیبا و استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تهران) انجام شد که در آن مطالعات، ماکت‌هایی به عنوان برج‌های بلندمرتبه ساخته و نقش آن برج‌ها در تردد هوا بررسی شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: به دلیل اینکه فرآیند صدور مجوز به ساختمان‌های بلند صرفا بر مبنای تقاضا و درخواست فرد بوده و به مسائل زیست‌محیطی این ساختمان‌ها از جمله جریان باد هیچ توجهی نمی‌شده است، الان با چنین وضعیتی در تهران از نظر آلودگی هوا روبه‌رو هستیم. این موضوع را بارها متخصصان دانشگاهی تذکر داده بودند که در حال حاضر با تذکر رئیس‌جمهور مجددا توجه‌ها به این سمت جلب می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در این زمینه که چه اقدامات کوتاه مدتی در حوزه شهرسازی برای مقابله با آلودگی هوای تهران می‌توان انجام داد گفت: در کوتاه‌مدت باید مجوز ساختمان‌هایی که در برخی مناطق تهران از جمله منطقه ۲۲ قرار است ساخته شوند ولی نتوانند تأییدیه زیست‌محیطی را بگیرند ابطال و جلوی ساخت و ساز آنها گرفته شود. البته مطالعات باید ادامه پیدا کند و میزان اثرگذاری ساختمان‌های بلند در کریدور بخش شرقی پایتخت نیز بررسی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تخریب برج‌هایی که جلوی کریدور باد تهران را گرفته‌اند وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: به نظرم اجرای این کار بسیار سخت است چون حقوق مالکانه‌ای برای ساکنان این برج‌ها ایجاد شده و تخریب آنها هزینه‌های زیادی را برای مردم و دولت در پی خواهد داشت؛ بنابراین باید از قبل از ساخت این برج‌ها وضعیت زیست‌محیطی‌شان مورد بررسی قرار می‌گرفت./

نظر شما