شناسهٔ خبر: 16279 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

توسعه تهران متناسب با توسعه ریلی باشد/ افزایش ۱.۴ برابری بار ترافیکی تهران با ورود خودروهای شخصی حومه‌ای/ توکیو با برخورداری از ۲۵۰۰ کیلومتر خط ریلی الگویی برای کلانشهرهاست

حبیب الله طاهرخانی عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید بر اینکه در کلانشهرهای کارآمد توسعه حمل و نقل ریلی بر توسعه شهرسازی تقدم دارد یا حداقل همزمان و موازی بوده است٬ گفت: توسعه تهران باید متناسب با توسعه ریلی باشد.

حبیب‌الله طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه امروز هیچ راه حلی برای حل معضل ترافیک٬ رفع آلودگی و کارایی بخشی به کلانشهرها جز روی آوردن به حمل و نقل ریلی وجود ندارد٬ گفت: علت اصلی این‌که امروز در مواجهه با آلودگی هوای تهران به بن بست خورده‌ایم عدم توسعه حمل و ریلی درون شهر و حومه است.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر نیز متوجه نیستیم که توسعه شهر تهران باید متناسب با توسعه حمل و نقل ریلی صورت پذیرد٬ ادامه داد: علاوه بر این توسعه بلندمرتبه سازی نیز باید در حاشیه ایستگاه‌ها صورت گیرد تا کلانشهرها جایی برای نفس کشیدن باشد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید تأکید کرد: متأسفانه به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل حومه نیز اکثر حومه ‌نشینان با خودروی شخصی وارد کلانشهرهایی مثل تهران می‌شوند و بار ترافیکی تهران با ورود خودروهای شخصی حومه تا ۱.۴ برابر افزایش می‌یابد در حالیکه اگر به زیرساخت‌های حمل و نقل حومه توجه می‌شد این حجم از آلایندگی به تهران تحمیل نمی‌شد.

طاهرخانی با بیان اینکه اساس توسعه در کشور ژاپن حمل و نقل ریلی و قطار پرسرعت بوده که توسعه منطقه‌ای و سرزمینی کشور را شکل داده است٬ افزود: اگر اصول شهرسازی ریل‌پایه در کلانشهر توکیو با جمعیت ۳۶ میلیون نفری که بخش عمده‌ای از آن ساکن حومه هستند رعایت نمی‌‌شد امروزه شهرنشینی در این شهر مشکلات عدیده‌ای داشت ولی این شهر به دلیل ایجاد شهرسازی ریل‌پایه و برخورداری از ۲۵۰۰ کیلومتر خط ریلی به الگویی مناسب برای تمام کلانشهرها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: کلانشهر توکیو علاوه بر بهره‌گیری از خطوط مترو٬ حومه‌ای و بلندبرد در مناطقی از منوریل نیز بهره‌ می‌برد و همین تکیه بر شهرسازی ریل‌پایه است که توکیو را کارآمد کرده است؛ نکته قابل توجه این است که سهم مترو مجموعا ۳۵۰ کیلومتر بوده و بیشترین بخشی که موجب کارآمدی و خدمات‌رسانی به مردم است حمل و نقل ریلی حومه است.

این پژوهشگر برنامه‌ریزی شهری تأکید کرد: در کلانشهرهای کارآمد توسعه حمل و نقل ریلی بر توسعه شهرسازی تقدم دارد یا حداقل همزمان و موازی بوده است. دقیقا برعکس کشور ما که با ساخت مساکن مهر در شهرهایی مثل پردیس و پرند هیچ‌گونه زیرساخت حمل و نقل ریلی برای آن پیش‌بینی نشد و از سوی دیگر در دولت جدید برنامه‌ریزی برای توسعه ریلی هشتگرد٬ پرند و پردیس آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سرفاصله زمانی قطارهای حومه‌ای باید به ۱۰ دقیقه برسد تا کارایی خود را به دست آورد به اقدامات مناسب شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی حومه اشاره کرد و گفت: شرکت راه‌آهن برنامه دارد با پروژه توسعه خطوط حومه دو خط ریلی را برای سیر قطارهای حومه‌ای در نظر گیرد که این اقدام برای شهرهای حومه‌ای یک ضرورت به شمار می‌ٖآید./

نظر شما