شناسهٔ خبر: 163347 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان تشریح کرد؛

اولویت‌های راه و شهرسازی کردستان در سال ۱۴۰۳

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان تلاش شبانه روزی در راستای تأمین و تخصیص زمین مناسب برای ایجاد تحرک و پیشبرد طرح بزرگ نهضت ملی مسکن، به ثمر رساندن و بهره برداری از پروژه‌های آغاز شده در حوزه‌های مختلف راه، مسکن و باز آفرینی در سنوات گذشته را از مهم‌ترین اولویت‌های هدف‌گذاری شده برای سال ۱۴۰۳ برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی کردستان)، جهانگیر الیاسی با اشاره به بهره برداری از پروژه مهم و توسعه‌ای راه آهن و الحاق استان کردستان به شبکه ریلی کشور و بهره برداری از دومین فرودگاه استان در شهر سقز و ساخت و بهره برداری از حدود ۲۷.۶ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در سال گذشته اظهار کرد: گام‌های بلندی در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل استان برداشته شده که از جمله آنها می‌توان ایجاد تحرک و شتاب مناسب به‌منظور ارتقای برخورداری از میزان سطح بزرگراه و راه اصلی و رسیدن به میانگین کشوری اشاره کرد.

الیاسی ادامه‌داد: تعیین تکلیف و ادامه عملیات اجرایی قطعات بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب، عملیات اجرایی چهار خطه گردنه صلوات‌آباد سنندج و پیشرفت بیشتراز ۹۰ درصد پروژه در طول سال گذشته، ایجاد تحرک در تکمیل و بهره برداری بخشی از باند دوم بیجار- دیواندره و بیجار- همدان، کمربندی سریش‌آباد و اجرا و بهره برداری از ۲.۲ کیلومتر از چهار خطه سقز به بانه، پروژه‌های بزرگراه‌ی استان بوده که امسال نیز تلاشمان این خواهد بود که با همت مضاعف و مساعدت‌های مدیران استان و عنایات وزیر محترم راه و شهرسازی و با جذب اعتبارات لازم نسبت به ادامه عملیات اجرایی این پروژه‌ها با شدت و جدیت بیشتری کار شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸.۲ کیلومتر راه اصلی در مسیرهای بانه- سوته، ورودی مریوان و اورامان- نوین به مجموعه راه‌های اصلی افزوده شده گفت: در بحث راه‌های اصلی، تعامل مناسب و تلاش شبانه روزی برای تأمین منابع مالی و از رکود خارج نمودن پروژه‌های راه‌سازی استان از دیگر اقدامات در سال گذشته بوده و برای امسال هدف‌گذاری این اداره کل در این خصوص نیز سرعت بخشی و تلاش حداکثری در بهره‌برداری و پیشرفت مناسب فیزیکی پروژه‌های مورد نظر و در حال اجرای استان است.

وی در ادامه به حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن حمایتی که ۳۶ هزار و ۷۸۰ واحد برای استان کردستان می‌باشد، در مجموع و درهشت فاز ثبت نامی ۲۰۴ هزار و ۲۹۹ نفر از اهالی شهرهای این استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده که شهرستان سنندج با ۷۲ هزارو ۳۰۰ نفر بیشترین تعداد افراد ثبت‌نامی (از این تعداد ۴۱ هزار تأییدشده) را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه‌داد: در مجموع از ثبت نامی‌ها و پس از بررسی‌های لازم تعداد ۱۱۶ هزار و ۷۵۲ نفر تایید نهایی شده‌اند که از این تعداد تاکنون ۲۵ هزار نفرشان در قالب پروژه‌های انبوه سازی و واگذاری زمین ساماندهی شدند.

الیاسی ادامه‌داد: در شهر سنندج برای حدود ۷۸۰۰ نفر از متقاضیان زمین تأمین و برای بقیه متقاضیان تایید نهایی شده در سامانه هم زمین در حال تهیه بوده و با شناسایی اراضی، جهت تصویب و الحاق به محدوده به شورای عالی شهرسازی و معماری معرفی شده که در صورت انجام این امر اراضی الحاق شده در قالب گروهی به متقاضیان اختصاص داده‌می‌شود.

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان خاطر نشان کرد: اجرای کامل برنامه ابلاغی در راستای تأمین مسکن از جمله اولویت‌های هدف گذاری شده برای امسال است و با توجه به کمبود شدید زمین در تعدادی از شهرهای استان با همکاری مدیریت ارشد استان و تلاش‌های شبانه روزی همه همکاران این اداره کل و با بهره مندی و به کار گیری همه ظرفیت‌ها ، سعی خواهیم کرد برنامه طرح تولید مسکن را در استان با جدیت به سرانجام برسانیم.

الیاسی گفت: 6 هزار و ۴۵۸ خانوار دارای سه فرزند و بیشتر با مراجعه به سامانه و ثبت نام درخواست بهره مندی از قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت تعداد شده که سه‌هزار و ۱۲۲ خانوار واجد شرایط تشخیص داده شد.

به گفته الیاسی از میان بیش از سه‌هزار خانوار متقاضی دارای شرایط و تایید شده تاکنون و در چند مرحله ۴۷۰ خانوار ساماندهی شده و به‌صورت انفرادی و یا گروهی به آنها زمین واگذار شده‌است.

وی با اشاره به خدمات تعریف شده در سامانه جامع نهضت ملی گفت: پارسال تعداد ۳۱ هزار و ۳۷۰ نفر متقاضی اخذ وام ودیعه مسکن در سامانه ثبت‌نام، که با بررسی‌های انجام شده تعداد نه هزار و ۶۵۰ نفر واجد شرایط تشخیص داده شد.

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان گفت: از میان متقاضیان تایید شده 6 هزار و ۷۰۰ نفر جهت اخذ تسهیلات تعیین شعبه کرده‌اند.

وی همچنین نظارت عالیه بر ساخت و سازهای سطح استان و دقت در این کار را به‌عنوان اولویت ویژه برشمرد و افزود: در سال گذشته ۲۱۸ مورد بازرسی از ساخت‌وساز ها و نظارت برای اجرای کامل مقررات ملی ساختمان انجام و در سال جدید نیز این مهم بیش از پیش مورد توجه خواهد بود.

به گفته مدیر کل راه وشهرسازی کردستان در همین بازه زمانی تعداد دو هزار و ۴۹۲ فقره پروانه نظام مهندسی صادر، تمدید و یا ارتقا یافته و ۷۱۱ فقره پروانه حقوقی نیز صادر و سه مورد آزمون نظام مهندسی همزمان با سراسر کشور برگزار شده‌است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: این اداره کل همزمان و به موازات فعالیت در حوزه های راه و مسکن، ارتقای کیفیت زندگی شهری را در دستور کار قرار داده و با کار کارشناسی و مطالعاتی فراگیر نسبت به شناسایی کمبودهای محلات کم‌برخوردار در حاشیه شهرهای استان و یا نواحی منفصل و بافت‌های ناکارآمد اقدام کرده و با انعکاس این موارد به مدیران در وزارت راه و شهرسازی در راستای دریافت اعتبار و رفع و کاهش این کمبودها اقدامات متنوعی را انجام داده و یا در حال انجام دارد که از جمله آنها می‌توان به مشارکت در طرح کشوری و ملی بازآفرینی شهری، بهسازی معابر در محلات ناکارآمد، احداث مدرسه، احداث منبع آب، بهسازی معابر و اجرای شبکه فاضلاب، مرمت استحفاظی بناهای تاریخی، احداث پیاده راه و پارک و... اشاره کرد.

نامبرده خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد ۶ پروژه فعال بازآفرینی در سطح شهرهای استان با اعتباری بیش از ۱۰۱ میلیارد تومان در جریان بوده که تعداد سه پروژه به بهره برداری رسیده و به دستگاه بهره‌بردار تحویل شده‌است.

الیاسی در خصوص املاک و حقوقی نیز اظهار داشت: یکی از کارهایی که در سال گذشته با جدیت دنبال آن بوده‌ایم بحث حفاظت از اراضی و رفع تصرف از اراضی ملی بوده که اقدامات بسیار مناسبی انجام شده از جمله ۶۷ مورد رفع تصرف جمعاً به مساحت ۵۵ هکتار و به ارزش ریالی بیش از ۱۶۷ میلیارد تومان و امسال نیز با جدیت و پشتکار لازم با هماهنگی دستگاه محترم قضائی و نیروی انتظامی قلع وقمع متصرفین و رفع تصرفات ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته دو هزار و ۷۰۹ فقره سند تک برگ بنفش رنگ برای سه میلیون و ۱۶۰ هزارمترمربع (۳۱۶ هکتار) از اراضی ملی صادرشده گفت: سنددار کردن اراضی ملی در سطح استان کردستان به‌منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو از جمله اقداماتی است که از اولویت‌های هدف‌گذاری شده می‌باشد.

الیاسی همچنین از تأمین ۲۴۵ قطعه زمین به مساحت ۸.۹ هکتار در راستای تأمین زمین طرح مولدسازی خبر داد.

وی در رابطه با اقدامات کمیسیون ماده ۱۲ نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۶۷ مورد رأی توسط کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری صادر که از این تعداد ۵۷ مورد به مساحت ۲۰.۲ هکتار توسط کمیسیون موات تشخیص داده شد و برای صدور سند به نام سازمان ملی زمین و مسکن مراتب به اداره کل ثبت‌اسناد ارجاع داده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه پیگیری مسائل حوزه شهرسازی از جمله تصویب طرح‌های تفصیلی و ناحیه‌ای، جلسات کارگروه‌های تخصصی امور زیربنایی، کمیسیون ماده ۵ و اطلاع‌رسانی مصوبات کمیسیون و هم‌چنین جلسات سیما و منظر و تصمیم‌گیری‌های لازم به‌منظور بهبود فضای شهری را جزو اولویت‌های اداره تحت مدیریت خود برشمرد.

الیاسی افزود: سال گذشته دوهزار و ۳۰۰ پرونده وارده به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج داشته‌ایم که برای رسیدگی به این پرونده‌ها 105 جلسه کمیته کار تشکیل و بررسی آنها در ۵۳ جلسه کمیسیون ماده پنج، منتج به صدور تعداد ۸۱۴ مصوبه شده‌است.

الیاسی گفت: ساماندهی و تامین اعتبار طرح‌های ناتمام شهری در کامیاران، مریوان، سقز و بانه و آغاز به کار طرح‌های جامع شهرهای سنندج، قروه و دهگلان و تصویب طرح جامع شهر بانه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، الحاق ۱۳۰ هکتار زمین به محدوده شهر سنندج به‌منظور حل مشکل تعاونی بتاجا و تامین زمین نهضت ملی مسکن، الحاق ۲۴۹ هکتار در قروه، ۶۳ هکتار در دهگلان، ۴۰۰ هکتار در کامیاران، ۳۳۶ هکتار در دیواندره و ۲۲۶ هکتار دیگر در سنندج که به تصویب کارگروه امور زیر بنایی و شورای برنامه ریزی استان رسیده، برگزاری ۱۵ جلسه کارگروه سیما و منظر، بررسی طرح‌های تفکیکی در سازمان نظام مهندسی و طرح‌های تفکیکی اراضی دولتی، بخشی دیگر از کارهای انجام شده در حوزه شهرسازی و معماری در سال گذشته‌است.

به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان کردستان از جمله اقدامات بسیار مهم و حائز اهمیت که در اواخر سال گذشته و پس از انجام کار مطالعاتی گسترده در کارگروه امور زیربنایی به تصویب رسید ایجاد دو شهرک مسکونی جدید در اراضی دولتی در دو شهر سنندج و سقز است.

وی اظهار داشت: در پایان بایستی به‌طور ویژه از حمایت‌های وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونین ایشان، استاندار محترم، معاونین استاندار و اعضا شورای دستگاه‌های نظارتی استان در جهت ایجاد شرایط مناسب به‌منظور بهبود حوزه راه و شهرسازی استان قدردانی نمایم.