شناسهٔ خبر: 163397 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تخصیص اعتبار ملی به استان کرمان در خصوص احداث و نگهداری راه های روستایی

تخصيص اعتبار ملی به استان كرمان در خصوص احداث و نگهداری راه های روستايی معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشورگفت: باتوجه به عقب ماندگی استان کرمان درحوزه برخورداری از راههای روستایی درسال جاری از محل ابلاغ اعتبارات ملی جهت احداث و نگهداری راههای روستایی دردست اجرای استان کرمان اختصاص می یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمان)، خداداد مقبلی در آئین تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمان اظهار کرد: ۲۷ هزار میلیارد ریال سال گذشته از محل اعتبارات سازمان راهداری در حوزه ساخت راه‌های روستایی، نگهداری و ایمن سازی راه‌های روستایی کشور هزینه شده است و درسال جاری سعی خواهدشد از محل ردیف اعتبارات ملی ددرحوزه احداث و نگهداری راه های روستایی به منظورجبران عقب ماندگی به استان کرمان اختصاص داده شود.

مقبلی افزود: درحوزه نگهداری وایمن سازی شبکه راه‌های شریانی استان، سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای درسال گذشته اعتبارات قابل ملاحظه ای به استان کرمان اختصاص داده ودرسال جاری برنامه مفصلی باهماهنگی اداره کل استان دربحث اجرای بهسازی وروکش راه‌های اصلی وبزرگراهی خواهدداشت.

وی با اشاره به این که بیش از۴۰ هزار وسیله نقلیه معادل وسیله نقلیه سواری روزانه ازمحور بندرعباس _سیرجان و انار _یزد تردد می کنند، افزود: این محور بعنوان مهمترین محور اقتصادی نقش بسیارارزنده ای در توسعه اقتصادی کشور وهمچنین استان کرمان دارد قاعدتاً نگهداری واین سازی این جاده مهم دغدغه زیادی چه ازلحاظ اعتبار وچه ازلحاظ اجراء ونگهداری برای اداره کل راهداری استان کرمان ایجاد خواهدکرد. ضمن آنکه مسیرترانزیتی رفسنجان - زرند به شرق کشورو نیزارتباط این مسیر به پایانه های مرزی درشرق کشورموقعیت مناسبی در چرخه اقتصادی کشور دارد.

معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشورگفت خاطرنشان کرد: این جاده ها اهمیت استان کرمان را از لحاظ موضوعات حمل ونقلی نشان می دهند، ضمن اینکه بسیاری ازمحورهای شریانی این استان به جهت ایفای نقش ترانزیتی جایگاه فرا استانی و فراملی دارند و کشور واستان باید از این ظرفیت بالقوه استفاده کند.

مقبلی یادآور شد: برابر آمار ارائه شده خوشبختانه آمار تلفات جاده ای درایام تعطیلات نوروزی عدد کاهشی رانشان می‌دهد باید ‌دستگاههای ذیربط دربحث آموزش وارتقای فرهنگ ترافیکی‌ و رعایت قوانین و مقررات ازجانب کاربران جاده ای مورد توجه قرار گیرد و این کار نیاز به همکاری بیش از چند سازمان فرهنگی واجرایی دارد که به مددتعامل اداره کل راهداری و پلیس راه استان این همکاری در کرمان مشاهده می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در مراسم تودیع و معارفه با اشاره به ۳۵۰ هزار میلیارد ریال مصوبات سفر رییس جمهور گفت: از این میزان بیش از ۲۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار و ۱۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات بوده است.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی اظهار داشت: استان کرمان ۹۰ درصد سهم اعتبارات استانی از مصوبات سفر رییس جمهور را تامین و به وظایف خود برای تامین منابع مالی پروژه ها عمل کرده اما ۳۰ درصد اعتبارات کشوری تامین شده و پیگیر جذب مابقی آن هستیم تا پروژه های مصوبه سفر رییس جمهور با جذب بودجه بیشتری تکمیل شود.

وی افزود: این استان با وجود داشتن بیشترین طول راه‌های کشور در تعداد پاسگاه های پلیس راه در رتبه آخر کشور اما در تعداد راهدارخانه های بین راهی در رتبه ۳۰ کشور قرار دارد که این آمار برازنده پهناورترین استان کشور نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان تصریح کرد: آمادگی داریم براساس توافق نامه ای با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پروژه هایی تعریف و سهم ۵۰ درصدی برای استان بگذاریم اما در این حوزه نیاز به همکاری و حمایت کشور داریم.

وی با بیان اینکه هم استانی های کرمانی، فرهنگ ترافیک را رعایت می کنند یادآور شد: در حالی که بیشترین آمار تصادف و تخلفات جاده ای را رانندگانی از استان های مجاور در کرمان دارند، این افراد کرمان را حیات خلوت می دانند و علت آن هم ضعف دوربین ها است که ما نتوانستیم این مسأله را حل کنیم زیرا به موضوعات ملی برمی گردد.

آیت اللهی موسوی خاطرنشان کرد: کرمان جزو استان های بالای تصادفات و تلفات جاده ای کشور است و پهناورترین استان کشور با مسیرهای بیابانی، نقاط ایستگاهی زیادی ندارد و ما همچنان جاده های ۲ طرفه داریم که آمار تصادفات و تلفات را افزایش داده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این آیین با قدردانی از انتخاب استاندار کرمان و رئیس این سازمان و همچنین اقدامات و فعالیت های مدیرکل پیشین راهداری کرمان گفت: امیدوارم بتوانم تمام سعی و تلاش خود را در راستای اهداف استانی و سازمان به کار گیرم، قول می دهم در تحقق تمامی اهداف ترسیم شده سازمانی و استانی با همکاری حوزه راهداری و حمل و نقل بکوشیم.

علی عبدالهی از خدمات راهداران که در سرما و گرما مشغول خدمت رسانی در جاده ها هستند و انجمن های صنفی کالا و خدمات قدردانی کرد و اظهار داشت: حمل و نقل حوزه بسیار بزرگ و پر ظرفیتی است که باید به این حوزه کمک کنیم تا ظرفیت های آن فعال و حمل و نقل تقویت شود.

عبدالهی تصریح کرد: پروژه های بزرگی بایستی در حوزه راهداری و راه روستایی استان کرمان تعریف شود و در این زمینه بزرگترین پروژه های راهداری کشور در استان تعریف شده و اولویت ما نیز تکمیل این پروژه ها خواهد بود.

سرپرست جدید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان خاطرنشان کرد: این استان یکی از بزرگترین شبکه های حمل و نقل راه کشور را دارد و اقداماتی برای بهبود این بخش و ارتقای ایمنی جاده ها انجام می شود و ضمن تعامل با پلیس، سایر ارگان ها و اعضای شورای حمل و نقل و ترافیک استان کرمان نهایت تلاش خود را برای ارتقای ایمنی جاده ها انجام می دهیم تا کاهش تصادفات را داشته باشیم.

وی در ادامه به برخی از فعالیت ها از جمله تکمیل پروژه نیمه تمام، اصلاح نقاط حادثه خیز و ایمن سازی جاده ها و نصب سامانه های هوشمند جاده‌ای به عنوان اولویت های این اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اشاره کرد.

در این مراسم از خدمات آقای احسان عراقی زاده به عنوان مدیرکل پیشین راهداری وحمل و نقل جاده ای استان کرمان قدردانی و علی عبداللهی، معاون فنی وراههای روستایی این اداره کل به عنوان سرپرست اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان منصوب شد.