شناسهٔ خبر: 16371 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه کارگروه زلزله و لغزش لایه‌های زمین استان قم عنوان شد:

هشدار نسبت به عواقب وقوع حوادث طبیعی در بافت‌های ناکارآمد قم

حسن صبوری سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در شهر قم بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان محلات بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی واقع در بیش از ۱۷۰۰ هکتار از اراضی شهری قم در صورت وقوع حوادث طبیعی در معرض خطر هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، کارگروه تخصصی زلزله و لغزش لایه‌های زمین استان قم در سالن اجتماعات این اداره کل تشکیل جلسه داد. در این جلسه که با حضور مدیرکل بحران استان قم و سرپرست اداره کل راه و شهرسازی و تعداد از نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه تشکیل شد، حسن صبوری سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قم در سخنانی گفت: با توجه به قرار گرفتن استان قم در کریدور گسلی زلزله، لزوم توجه جدی به رعایت مقررات ملی ساختمان و ترمیم بافت‌های فرسوده وجود دارد.

وی به درصد بالای افراد ساکن در این محلات که بیش از ۲۰۰ هزار نفر هستند اشاره کرد و توضیح داد: این محلات که گستره جغرافیایی وسیعی از اراضی شهر قم را شامل می‌شود با وسعتی بالغ بر ۱۷۰۰ هکتار، قریب ۱۳ درصد از وسعت شهر قم را در خود جای داده است.

صبوری گذرگاه‌ها و معابر تنگ این محلات را از دیگر معضلات برشمرد و گفت: در صورت وقوع زلزله امکان خدمات‌دهی و امدادرسانی به این محلات به دشواری امکان پذیر است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قم رکود ساخت و ساز را در شرایط فعلی فرصتی مناسب جهت نظارت بهتر بر ساخت و ساز عنوان کرد و ادامه داد: می‌توان با ناحیه‌بندی شهری، محلات هدف را تقسیم‌بندی و به آسیب شناسی نقاط حادثه خیز و رفع آنها اقدام نمود.

در ادامه جلسه اروجی مدیرکل بحران استانداری قم طی سخنانی از زحمات کارکنان راه و شهرسازی در حوزه‌های خدمت‌رسانی جاده‌ای تشکر کرد و گفت: جامعه هدف در مدیریت بحران تمامی مردم جامعه هستند که باید در این زمینه به ارائه برنامه‌های جامعی اقدام نمود.

وی  دستگاه‌های دولتی را از متولیان امبر برشمرد و  افزود: گرچه کشور ما در زمینه آمادگی مقابله با حوادث جایگاه مناسبی دارد اما در بحث پیشگیری از وقوع متاسفانه ضعیف هستیم.

نظر شما