شناسهٔ خبر: 164225 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی روی ریل سرعت

1 طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و بدون مسکن به همت دولت سیزدهم با اقدام جدی از سوی متولیان این طرح، تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌های عامل و مشارکت متقاضیان و تامین آورده شخصی شتاب گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت مردمی سیزدهم برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه و رفع دغدغه مسکن این افراد از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و بر اساس این طرح، دولت ساخت یک میلیون مسکن در هر سال و در مجموع چهار میلیون واحد مسکونی را در سطح کشور در برنامه های خود گنجانده است.

تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه از شعارها و اهداف نظام جمهوری اسلامی و از برنامه های دولت سیزدهم برای تحقق این شعار و رفع نیازهای این قشر در بخش مسکن، گام های بلندی برداشته است و سازمان ها و دستگاه های مختلفی در حوزه های شهری و روستایی متولی اجرای این طرح با مشارکت مردم شده اند.

با هدف اجرای این طرح، ۲۷۸ هزار و ۳۱۴ نفر از اقشار کم درآمد و بدون مسکن آذربایجان شرقی در سامانه مربوط به این طرح ثبت نام کردند که از این تعداد حدود ۴۲ هزار و ۸۸ نفر واجد شرایط شناخته شده و ساخت واحد مسکونی برای این افراد در قالب طرح های حمایتی، بازآفرینی شهری و خودمالک شهری و روستایی در این استان آغاز شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: برنامه مصوب طرح نهضت ملی مسکن برای این استان ساخت ۲۰۷ هزار و ۵۷۷ واحد بوده که از این میزان ۸۹ هزار و ۷۶۲ واحد مربوط به مسکن حمایتی، ۳۹ هزار و ۸۹۴ واحد مربوط به خودمالک شهری، ۲۹ هزار و ۹۲۱ واحد بازآفرینی شهری و ۴۸ هزار واحد برای خودمالک روستایی در مدت چهار سال تعیین شده است.

بابک نجفیان می افزاید: از این تعداد برای ۳۹ هزار و ۹۴۵ واحد در مسکن حمایتی شهری طرح تعریف شده و برای ۲۵ هزار و ۹۴۲ نفر متقاضی، واحد تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: در مسکن خودمالک شهری ۴۰ هزار و ۹۰۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند و از این تعداد ۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط شناخته نشده و برای ۱۰ هزار و ۳۱۵ نفر قرارداد مشارکت مدنی بسته شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: در قالب طرح بازآفرینی شهری، تاکنون برای ۹ هزار واحد پروانه صادر شده و پنج هزار و ۷۵ واحد به بانک های عامل معرفی شده اند.

نجفیان، ادامه می دهد: در بخش خودمالک روستایی نیز ۲۳ هزار و ۲۴۲ واحد به بانک های عامل معرفی شده اند و تاکنون ۱۴ هزار و ۲۴۳ واحد قرارداد مشارکت برای اخذ تسهیلات بانکی را منعقد کرده اند.