شناسهٔ خبر: 1643 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

همخوان نبودن طرح تفصیلی تهران با طرح جامع به کیفیت زندگی مردم ضربه زد/ حق‌الناس پایمال شد/ مقصران پاسخگو باشند

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی از ادامه بررسی مغایرت‌های طرح جامع با طرح‌های تفصیلی در جلسه آینده شورایعالی شهرسازی و معماری خبر داد و گفت: فقدان همخوانی طرح تفصیلی تهران با طرح جامع به کیفیت زندگی مردم ضربه زد.

پیروز حناچی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت موضوع «مغایرت‌های طرح جامع با طرح‌های تفصیلی شهر تهران» اظهار کرد:‌ رسیدگی به این موضوع به جلسه بعدی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران موکول شد.

معاون شهرسازی و معماری درباره چگونگی شکل‌گیری مغایرت‌ها در طرح جامع و طرح‌های تفصیلی شهر تهران گفت: طرح جامع شهر تهران سال ۸۶ تهیه و تصویب شد. در این طرح مواردی به تصویب رسید و قرار بود که طرح‌های تفصیلی نیز بر اساس همین طرح جامع تهیه شوند اما در تهیه طرح تفصیلی اقدامات دیگری انجام شد. به‌طوری‌که اکنون بخش‌هایی از طرح تفصیلی شهر تهران هیچ ربطی به طرح بالا دستی یعنی طرح جامع که چارچوب اصلی را مشخص می‌کند، ندارند.

حناچی گفت: اکنون شورایعالی شهرسازی و معماری نسبت به این موضوع مدعی است؛ یعنی نه تنها به این مغایرت‌ها اعتراض دارد بلکه می‌خواهد بداند چرا و چگونه این اتفاق‌ها افتاد و شورایعالی در جست‌وجوی پاسخ این سوال است که چه کسی مجوز چنین اتفاقی را صادر کرد و این افراد باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: این موضوع عین حق‌الناس است ولی چون اعداد و ارقام آن مانند فاکتور در جایی ضبط نشده، تاکنون کسی سراغش نرفته است. با این کار کیفیت زندگی مردم هر روز پایین‌تر آمد و در طرح‌های تفصیلی شهر تهران حق‌الناس پایمال شد. برای جلوگیری از ادامه این روند، اکنون شورایعالی پی‌گیر این موضوع است.

ابطال مصوبات پیشین شورایعالی شهرسازی و معماری ایران

حناچی در پاسخ به این سوال که «چرا شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوبات پیشین خود را ابطال می‌کند؟» گفت: همه مصوباتی که مجرای کارشناسی ندارند و مسیر درست کارشناسی را طی نکرده‌اند، محل سوال‌ هستند. از سوی دیگر اسنادی داریم که به شیوه کارشناسی تهیه شده و نقشه راه هستند. این اسناد معمولا مورد رجوع قرار می‌گیرند. حال اگر اقدامی مغایر این اسناد باشد، طبیعی است که هیچ عقل سلیمی آن‌ را نپذیرد، حتی اگر چندین امضا پای چنین مصوباتی باشد.

حناچی اظهار کرد: مواردی که شورایعالی آن‌ها را لغو می‌کند شامل مصوباتی هستند که در چارچوب بالادستی نیستند یا مسیر قانونی و کارشناسی را طی نکرده‌اند. 

جلوگیری از جمعیت‌پذیری شهر تهران

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: در مصوبه هشت بندی طرح تفصیلی شهر تهران، اگر فقط سه بند از این مصوبه اجرا می‌شد، افزایش جمعیت‌پذیری شهر را تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش می‌داد. تصور کنید به شهری که در حال حاضر زندگی جاری‌اش به لحاظ وضعیت هوای آلوده، ترافیک و آب آلوده مختل شده جمعیتی این چنینی هم افزوده شود.

وی یادآور شد: با بررسی و ابطال این مصوبه از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری، جلوی مشکلات بعدی که ممکن بود در تهران ایجاد شود گرفته شد. این نوع مخالفت‌ها هر چند تبعاتی دارند و سخت هستند اما اجتناب ناپذیرند و بالاخره باید جلوی این‌گونه اقدامات گرفته شود.

حناچی تصریح کرد: در دوره‌ای نظمی حاکم نبود و اکنون آن دوره پشت سر گذاشته شده است. برگرداندن آن بی‌نظمی به نظم خیلی فشار می‌برد و قطعا سخت است./

نظر شما