شناسهٔ خبر: 16434 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نشست فوق‌العاده شورای عالی معماری و شهرسازی برگزار شد:

جزئیات نشست فوق‌العاده شورای‌عالی معماری و شهرسازی/ مهلت ۳ هفته‌ای شهرداری تهران برای ارایه آمار صدور پروانه به شورا

جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی نشست فوق‌العاده شورای‌عالی معماری و شهرسازی با موضوع تاثیر بناهای بلند بر آلودگی هوا با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران، رئیس سازمان هواشناسی و محیط‌زیست در حالی برگزار شد که در این نشست شهرداری تهران موظف شد تا ظرف مدت ۳ هفته آمار دقیق صدور پروانه ساختمانی را به شورا ارایه کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران امروز ۱۴ دی ماه جلسه فوق العاده ای با حضور ریاست شورای عالی، اعضا، رئیس سازمان هواشناسی کشور و سایر مقامات مربوطه تشکیل داد.

بنا بر این گزارش در متن پیش نویس این مصوبه آمده است: شورای عالی با عنایت ویژه به مباحث جلسه امروز (۱۴ دی ماه ۱۳۹۴) هیئت وزیران و ضمن تاکید بر مصوبه مورخ ۲۵/۱۲/۹۴ خود پیرامون موضوع بلندمرتبه‌سازی و ضمن استماع گزارشات متعدد از جمله گزارش تاثیر ساختمان های بلندمرتبه بر تهویه طبیعی و تجارت جهانی آن مقرر کرد:

به منظور جلوگیری از ایجاد حقوق مکتسبه بعدی، هرگونه ایجاد تعهد جدید اعم از توافق، تشکیل پرونده، طرح موضوع در کمیسیون ماده ۵ و کمیته‌های کاری این کمیسیون، پیش پروانه برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه تا تعیین تکلیف قطعی ضوابط مکانیابی و احداث این ساختمان‌ها ممنوع شود.

همچنین شهرداری تهران موظف است گزارش تفصیلی از روند ساخت و سازهای بلندمرتبه در قالب تعداد پروانه، تعداد ساختمان، سطح اشغال و ارتفاع هرکدام به تفکیک تاریخ صدور پروانه و پایان کار و منطقه شهرداری ظرف سه هفته به دبیرخانه شورایعالی ارایه نماید.

دبیرخانه شورا موظف است با همکاری سازمان هواشناسی و سازمان محیط‌زیست تاثیر ارتفاع ساختمان‌ها بر جریان باد در تهران را مدل سازی و نتایج آن را در ضوابط ساخت و ساز طرح جامع شهر تهران مطابقت و پیشنهادهای لازم را جهت انجام اصلاحات ارایه نماید. وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان مشارکت مهندسان را در کنترل ضوابط ساخت و ساز و بهبود شرایط زیست جلب کند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است گزارش حمل و نقل سبز در کلان شهرهای ایران و ضوابط شهرسازی ریلی را تهیه و ظرف شش ماه به تصویب شورایعالی برساند.

علاوه بر این دبیرخانه شورایعالی موظف است با بهره‌گیری از توان فنی مشاوران و کارشناسان حقیقی و حقوقی صاحب صلاحیت و دانشگاه‌ها راسا نسبت به تهیه چارچوب تدوین ضوابط مکانیابی احداث ساختمان‌های بلندمرتبه برای کل کشور و احداث ساختمانهای بلندمرتبه برای شهر تهران اقدام نموده و نتیجه را به شورایعالی ارایه نماید. در این مطالعات موضوعات ایمنی و بررسی جریان باد بویژه جریان بادهای سطحی می‌بایست با تاکید مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است طبق تعریف طرح جامع مصوب تهران «ساختمان‌های بلندمرتبه» به ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر اطلاق می‌شود. /

نظر شما