به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، حمزه ذاکری، رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: در راستای اجرای مفاد تفاهمنامه همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پردازشهای فوقسریع، بستر بهرهبرداری سازمان از ظرفیت ابررایانه ملی سیمرغ فراهم شد.
ذاکری افزود: ابررایانه ملی سیمرغ تشکیلات پردازشی فوقسریع بر اساس رایانش ابری است که از سال ۱۴۰۰ با محوریت مرکز تحقیقات پردازشهای فوقسریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت فناوری ریاستجمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیادهسازی و راهاندازی شده است.
وی با بیان این که این ابررایانه دارای ظرفیتی بیش از ۱۰ پتافلاپس در محاسبات مربوط به کاربردهای یادگیری عمیق است، خاطرنشان کرد: سامانههای مدیریت زیر ساخت سازمان شامل سامانه مدیریت روسازی (PMS)، سامانه مدیریت پل (BMS) و سامانه مدیریت ایمنی (SMS) از مهمترین ابزار مدیریت داراییهای سازمان محسوب میشوند که در حال حاضر اطلاعات مربوط به خرابی رویه راهها بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر راههای اصلی و فرعی طی چندین دوره برداشت، وضعیت ایمنی راهها شامل ۶۰ هزار کیلومتر/خط و همچنین شناسنامه بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه پل و شاخصهای سلامت و بازرسیهای دورهای در این سامانه مورد پردازش قرار میگیرد.
ذاکری افزود: باتوجهبه حجم قابلتوجهی از دادهها و تصاویر مربوط به داراییهای راه و لزوم پردازش و محاسبه سریع شاخصهای مختلف ارزیابی خرابی، استفاده از ابررایانه ملی سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر این فرصت را فراهم نموده تا سرعت پردازش اطلاعات افزایشیافته و امکان توسعه و بهرهبرداری از ماژولهای مختلف در سامانه از قبیل استخراج خرابیهای رویه بر مبنای پردازش تصاویر سطح راه، محاسبه شاخص وضعیت پل بر اساس محاسبه شدت و وسعت خرابیهای مختلف سازهای مبتنی بر روشهای پردازش تصویر و هوش مصنوعی و همچنین ماژول تشخیص و تحلیل بر مبنای روشهای یادگیری عمیق ایجاد شود.
به گفته رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری از دیگر برنامههایی که با بهرهبرداری از ابرکامپیوتر در دستور کار این مرکز قرار گرفته است، توسعه مدلهای پیشرفتهتر اضمحلال در رویه و ابنیه فنی راه و انجام بهینهسازی در امر بودجهریزی عملیاتی برای حصول بهترین نتیجه بر مبنای آنالیز هزینه - فایده خواهد بود، همچنین بهینهسازی مدلهای نرمافزاری مدیریت دارایی (ASM) و بهبود سرعت عملکرد آن برای استفاده کاربران متعدد در سطح ادارات کل تابعه از دیگر برنامههای در دست اقدام است.
به گفته ذاکری سامانههای موجود تماماً بر اساس ظرفیت داخلی با همکاری مهندسین مشاور آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شرکتهای دانشبنیان، فناوران و نخبگان این حوزه طراحی، پیادهسازی و توسعه داده شده است و محصولی دانشپایه و کاربردی برای سازمان راهداری و حملونقل جادهای به شمار میرود و با اتصال این سامانهها به سیمرغ، امکان انجام محاسبات پیچیده و مسائل بهینهسازی در سطح شبکه مهیا شده است.