شناسهٔ خبر: 16446 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست پژوهشکده سازمان هواشناسی در جمع خبرنگاران:

بلندمرتبه‌سازی نقشی اساسی در آلودگی هوای پایتخت دارد/ بلندمرتبه‌سازی غرب تهران تهویه آلاینده‌ها در شهر را با مشکل مواجه کرد

عباس رنجبر سرپرست پژوهشکده سازمان هواشناسی با اعلام اینکه بلندمرتبه‌سازی غرب تهران تهویه آلاینده‌ها در شهر را با مشکل مواجه کرده‌ است،گفت: بررسی۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که به دلیل آنکه بادها و مولفه‌های تولید باد به شدت کاهش یافتند بلندمرتبه‌سازی نقشی اساسی در آلودگی هوای پایتخت گذاشت.

عباس رنجبر سرپرست پژوهشکده سازمان هواشناسی در نشست فوق العاده شورای عالی معماری و شهرسازی که روز گذشته ۱۴ دی ماه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد در پاسخ به این سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی که بلندمرتبه‌‍سازی‌های کلانشهر تهران بر اساس بررسی‌های ۵۰ سال اخیر چند درصد بر آلودگی هوای تهران تاثیر گذاشته است؟ گفت: بررسی‌های ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که بادهای محلی در حالتی که ما سیستم‌های فعال هواشناسی نداریم و یا مولفه بادها به شدت کاهش داشتند، هرگونه عاملی از جمله بلندمرتبه سازی‌های غرب تهران که منجر به کاهش سرعت باد شده‌است می تواند در تهویه هوا و افزایش آلودگی نقش داشته‌باشد.

سرپرست پژوهشکده سازمان هواشناسی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: آلودگی هوا ناشی از سه عامل شرایط جوی، منابع انتشار و دریافت کننده‌ها (اکوسیستم) است که برهم‌ کنش شرایط جوی همراه با دو عامل دیگر نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.

معاون اجرایی پژوهشکده هواشناسی افزود: توسعه شهری و ساخت و سازها بر شرایط جوی در حالتی که سامانه‌های کم فشار و دینامیکی فعال نداریم بسیار تعیین کننده‌است. بررسی های انجام شده در سازمان هواشناسی و پژوهشکده هواشناسی نیز بیانگر کاهش بادهای دشت به کوه و کوه به دشت در تهران در طی دهه های اخیر بوده که بسیار قابل ملاحظه است.

رنجبر ادامه داد: سرعت بادهایی که معمولا در شب و اوایل صبح از مناطق کوهستانی شمال تهران به سمت تهران وزیده می شد در دهه های اخیر به شدت کاهش پیدا کرد که این می تواند در تهویه هوا نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد.

وی با اشاره به بررسی‌ها انجام شده و نقشی که توسعه شهری در کاهش باد‌ها در غرب و شمال تهران در طی دهه‌های اخیر داشت، گفت: توسعه مناطق شهری در غرب و شمال غرب تهران مخصوصا بلندمرتبه‌هایی که در منطقه ۲۲ در حال گسترش هستند، نشان داد علاوه بر اینکه آنها بادهای شمالی را کاهش می‌دهند در آینده نیز می‌توانند در بادهای غربی که باد غالب تهران را شکل می‌دهد تاثیر گذاشته و باعث کاهش آن شود. در نتیجه تهویه بلندمرتبه سازی غرب تهران تهویه آلاینده‌ها در شهر را با مشکل مواجه کرده‌است.

رنجبر در پایان با تاکید بر اينكه بلندمرتبه‌سازی‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بر آلودگی هوای شهرها تاثیر دارد، گفت: بلندمرتبه‌سازی‌های غرب تهران به تنهایی ۱۵ درصد بر آلودگی هوای این کلانشهر تاثیر گذاشته است. /

نظر شما