شناسهٔ خبر: 16447 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

متصدی در جمع خبرنگاران:

شهرداری در برابر درآمدش از صنایع ‌آلاینده، به دنبال کاهش آلودگی هوا باشد

متصدی معاون محیط زیست سازمان محیط زیست با تاکید بر نقش بلندمرتبه‌سازی و نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب در آلودگی هوا تاکید کرد: شهرداری در برابر درآمدش از صنایع ‌آلاینده برای رفع آلودگی هوا پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست روز گذشته ۱۴ دی ماه در حاشیه نشست فوق‌العاده شورای‌عالی معماری و شهرسازی در جمع خبرنگاران درباره تاثیرات توسعه‌شهری و بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوای کلانشهر تهران گفت: توسعه‌شهری کلانشهر تهران در افزایش آلودگی‌ها نقش مهمی داشته است. متاسفانه در کلانشهرها طی دهه‌های اخیر شاهد ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه‌ای بودیم که هم سیما و منظر را تحت تاثیر قرار داد و هم به هوای شهرها لطمه زد.

معاون محیط‌زیست سازمان محیط‌زیست افزود: علاوه بر ساخت و سازهای بی‌رویه و بلندمرتبه، سوخت‌های دیزلی نیز ذرات ریز ۲.۵ میکرونی تولید کرده و در تسریع آلودگی‌هوا نقش عمده‌ای دارند که تلاش کردیم تا سوخت‌های مازوت و گازوئیل را کاهش دهیم. در حال حاضر نیز بسیاری از نیروگاه‌ها سوخت اصلی‌شان گاز است.

متصدی با اشاره به نقش سیستم حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در افزایش آلودگی‌هوا افزود: متاسفانه در اکثر کلانشهرها سیستم‌های حمل و نقل عمومی فرسوده هستند که همین مسئله باعث می‌شود تا مردم از خودروهای شخصی استفاده کنند و به همین‌خاطر نیز شاهد افزایش ترافیک و آلودگی هوا هستیم.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها امروز مسئولیت دارند با توجه به اینکه درآمدهایشان از شهروندان است نسبت به کاهش آلودگی‌هوا پاسخگو باشند. همچنین شهرداری‌ها باید خدمات مناسبی را به شهروندان بدهند که یکی از این خدمات بحث ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی و افزایش آن در سطح شهرها، کلانشهرها و پایتخت است.

متصدی تاکید کرد: وقتی حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند میزان استفاده از سیستم‌های خصوصی کاهش یافته و به تبع آن آلودگی نیز کمتر خواهد شد.

وی در پایان گفت: شهرداری‌ها باید بیشتر فعالیت کنند و به وظایف خود برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و ایجاد شهری سالم عمل کند با توجه به اینکه صنایع آلاینده یک درصد میزان فروش خود را به عنوان عوارض به شهرداری های پرداخت می‌کنند. /

نظر شما