به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمان)، علی عبداللهی سرپرست راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان اظهار کرد: استان کرمان دارای بزرگترین شبکه ارتباطی راه و شریانی و دومین شبکه بزرگراهی در سطح کشور است و بهدلیل وسعت زیادی که دارد عملکرد آن هم چه در راههای روستایی و چه در راههای آزادراهی و بزرگراهی بایستی بهشکل ویژهای مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
عبداللهی با بیان اینکه بزرگترین پروژههای نگهداری کشور را در سطح استان کرمان داریم که سالها معطل ماندهبود به بهره برداری خواهند رسید، گفت: پروژه شهداد- نهبندان بهعنوان یکی از پروژههای اصلی و کریدور کشور در دست احداث و بهسازی است، اصلاح و روکش آسفالت کریدور اصلی کشور یعنی مسیر یزد، انار، سیرجان، بهسمت بندرعباس یکی از اولویتهای این اداره کل است.
سرپرست راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان تصریحکرد: در سال گذشته علاوه بر مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی که در سطح جادهها در حال خدمت رسانی به مردم و مسافران بودند سه باب نمازخانه بین راهی هم برای رفاه حال مسافران اضافه و مورد بهره برداری قرار گرفت.
عبداللهی خاطرنشان کرد: ساخت حدود ۲۰ باب مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در دستور کار قرار دارد، با پیگیریهای این اداره کل به بهره برداری خواهند رسید با توجه به اینکه استان دارای جادههای طولانی و کویری است و رانندگان با رانندگیهای طولانی در جاده یکنواخت و بیابانی دچار خستگی بیشتری میشوند نیاز به استراحت و تجدید قوای بیشتری دارند.
وی در ادامه افزود: تمام مجتمعهای خدماتی رفاهی- بین راهی از طرف دستگاههای مختلفی بازدید میشوند و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای بهعنوان اداره متولی که موافقت اصولی و پروانه بهره برداری داده و هم از سوی اداره بهداشت، شرکت نفت و.... مرتب بازدید میشوند.
عبداللهی به طولانی بودن و گستردگی طول راهها اشاره کرد و افزود: تمامی محورها تحت نگهداری هستند و بایستی شبکه گسترده راههای استان که بسیار ذی قیمتی است را حفظ کرده چون در بحث اقتصاد استان بسیار حائز اهمیت است.
وی اظهار کرد: یکی از بهترین پروژههایی که برای شبکه راهها در سطح استان تعریف شده کریدور است که از سیرجان به بندرعباس بهسمت سیرجان-شهربابک، شهربابک-انار و در نهایت به یزد میرسد که کریدور کالای استان محسوب میشود.
سرپرست راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان در خصوص کم عرض بودن و پرتردد بودن برخی از راههای روستایی گفت: بعضی از راههای روستایی استان در گذشته با عملکرد و قابلیت متفاوت راه روستایی آن زمان ساخته شده که صرفاً جهت تردد یک الی دو خودرو و متصل به جادههای اصلی یا مراکز شهری بوده است اما هم اکنون بهدلیل وجود برخی از مراکز صنعتی و معدنی عملکرد آنها تغییر کرده است.
وی افزود: تعداد قابل توجهی وسایلنقلیه سنگین و تعداد زیادی در جادهها تردد میکنند که در هر صورت معادن باید در این زمینه مشارکت داشتهباشند تا بتوان این راهها را ارتقا داده تا جادههای محل عبور بارهای معدنی تحمل بار ترافیکی سنگین را داشتهباشد.
عبداللهی در پایان یادآور شد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان بهعنوان دستگاه بهرهبردار و نگهداری از راهها این کار را مجدانه پیگیری میکند تا با همکاری اداره کل صمت این مشکل را برطرف کرده و معادنی که از این جاده استفاده میکنند از محل مسئولیتهای اجتماعی معادن به بهسازی راهها کمک کنند تا جادهها تعریض و ایمنتر شوند.