شناسهٔ خبر: 164787 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شناسایی و رفع ۱۳۲ تعدی به حریم راه‌های گلستان در سال ۱۴۰۲

گلستان مسئول حریم راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: شناسایی، توقف و قلع و قمع ۱۳۲ مورد از تجاوزات به حریم راه‌های استان اعم از دستفروشی، حفاری، راه دسترسی، عبور تاسیسات زیربنایی و ساخت و سازهای غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، مارال نوریان با اشاره به رفع ۱۳۲ مورد از تجاوزات به حریم راهها در سال گذشته، اظهارداشت:براساس مواد قانونی موجود، برای رفع موانع حریم راهها از طریق مراجع قضایی، ثبت شکایت شده و در موارد فوری با دستور مستقیم از دادستان های حوزه؛ قلع و قمع اجرایی می شود.

به گفته وی، گشت های راهداری برای جلوگیری از تعدی به حریم راهها بطور مستمر در سطح راهها فعالند و سامانه ۱۴۱ نیز در اختیار کاربران جاده ای قرار دارد تا در صورت مشاهده هرگونهت خلف حریم راهها و مشکلات جاده ای؛ اطلاع رسانی شود و رسیدگی های استانی و کشوری موضوعات مربوطه صورت گیرد.

نوریان تصریح کرد: حریم راه موضوعی است که در قوانین و حتی در آموزه های اسلامی هم به رسمیت شناخته شده و مورد تاکید قرار گرفته که بدون اجازه مالک حریم، هرگونه دخل و تصرف در آن منع قانونی دارد.

نوریان ادامه داد: طی سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۷۰۹ استعلام حریم قانونی و نوار حفاظتی راهها صادر شده و به استعلامات وارده از سامانه استعلامات پنجره واحد مدیریت زمین نیز، تا بیش از ۹۹ درصد پاسخگویی شده است.

وی، درصد تخلفات رسیدگی شده از سامانه پایش مدیریت زمین را هم ۱۰۰ درصد بیان کرد و گفت: همچنین در بررسی و بازنگری ۱۳۹ طرح هادی و ۳۲۸ پرونده مغایرت طرح های هادی روستایی و رسیدگی به ۴۸۸ پرونده کارگروه امور زیربنایی؛ ۴۱ جلسه در کنار ادارات متولی، مشارکت شده است.

مسئول حریم راه‌های گلستان خاطرنشان کرد: راه از مولفه های توسعه یافتگی یک کشور محسوب می شود و با توجه به افزایش جمعیت و خودروها برای تسهیل بستر حمل و نقل روان جاده ای؛ دولت برنامه ریزی در جهت گسترش شبکه راههای کشور دارد و توسعه و تسریع در اجرای پروژه های راهسازی را در گرو وجود حریم هایی عاری از مانع و ساخت و ساز اعلام کرده است.