شناسهٔ خبر: 164805 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد:

«مردمی سازی» کلید اصلی رفع بخشی از مشکلات فعلی جامعه

جلسه مردمی سازی در راهداری یزد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد گفت: بسیاری از مسائل و مشکلات فعلی در حوزه حاکمیت با ورود مردم و واگذاری امور به آنان، مرتفع خواهد شد؛ چراکه با خصوصی‌سازی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، مردم خودشان مجری و ناظر امور هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، نشست دستیاران مردمی سازی دستگاه‌های عمرانی و خدمت رسان با حضور محمد رستگاری مدیرکل، برگزار شد.

محمد رستگاری در این نشست اظهار کرد: جوامع در طول تاریخ بر اساس مشارکت‌های مردمی شکل گرفته و این مردم هستند که ساختار جوامع را تشکیل می‌دهند؛ لذا یکی از راهکارهای اساسی برای رفع بسیاری از مشکلات فعلی کشور، مردمی سازی و ورود افراد به حوزه مسائل مختلف است که موجب می‌شود مردم خودشان مجری و خود نیز ناظر بر اجرا باشند و دولت تنها نقش تسهیل گری و سیاست‌گذاری را بر عهده دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد یکی از نمونه‌های مردمی سازی را تشکیل شوراهای روستا، شهر و مجلس برشمرد و گفت: در حال حاضر نیز بسیاری از امور که دستگاه‌های اجرای متولی آن هستند، از طریق مردم انجام می‌شود که نمونه آن ایجاد تشکل‌های صنفی متعدد در حوزه حمل‌ونقل است که عملاً همه امور توسط مردم انجام می‌شود.

رستگاری با تأکید بر اینکه مردمی سازی موجب اعتمادسازی و افزایش رضایت عمومی می‌شود، اضافه کرد: وقتی مردم خودشان با مسائل برخورد کنند، خودشان مسئله را درک و نسبت به رفع آن تصمیم‌گیری کنند، قطعاً مشکلات به بهترین شکل برطرف خواهد شد؛ چراکه با نظارت مردم بر مردم می‌توان جامعه را به شکل مطلوب اداره کرد.

وی در ادامه به تجربیات مردمی سازی در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت و گفت: در جریان انجام راهداری زمستانه، بخش دولتی و راهداران به منظور مشارکت مردم روستاها و به‌کارگیری ادوات کشاورزی آنان در امر بازگشایی راه‌ها، اقدام به ساماندهی، انسجام و برنامه‌ریزی‌های متعدد نمودند که حاصل آن مشارکت اهالی روستاها در امر بازگشایی مسیر و کاهش حوادث بود.

این مقام مسئول نمونه دیگر از مردمی سازی را منسجم کردن فروشندگان سیار اطراف جاده‌ها عنوان کرد و افزود: با این اقدام علاوه بر اینکه معیشت این فروشندگان به خطر نیفتاد و ایمنی آنان نیز تأمین شد، با همکاری آنان و ارائه برخی خدمات کوچک، کاربران جاده و رانندگان به توقف و استراحت ترغیب می‌شوند که موجب کاهش حوادث جاده‌ای نیز می‌شود.