شناسهٔ خبر: 164818 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

به ابتکار مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی،

تدوین نقشه راه عملیاتی مهندسی ارزش در پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت

جلسه مهندسی ارزش نشست تخصصی هم‌اندیشی در راستای اجرای مهندسی ارزش در پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار و طی آن بر ضرورت ایجاد یک نقشه راه عملیاتی برای پیاده سازی تکنیک مهندسی ارزش در پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تخصصی هم‌اندیشی در راستای اجرای بهینه مهندسی ارزش در پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی با حضور محمدحسین سروش، سرپرست مرکز سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی،  میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنای و طرح های ویژه و دیگر دست‌اندرکاران پروژه‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی، در مرکز سیاست‌های راهبردی این وزارتخانه برگزار شد.

در این جلسه بر اهمیت موضوع مهندسی ارزش در پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی تأکید شد؛ چرا که تکنیک مهندسی ارزش امروزه با عنوان یک روش سازمان‌یافته و مدون مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد و هدف اصلی پیاده‌سازی این تکنیک در پروژه‌ها، کاهش زمان و در صورت امکان، تقلیل هزینه پروژه‌هاست.

امکان‌سنجی پروژه‌ها از دیگر فواید مهندسی ارزش به شمار می‌رود و در برخی موارد حتی ممکن است در اثر پیاده‌سازی مهندسی ارزش حذف پروژه توصیه شود. همچنین این تکنیک می‌تواند مانع از توقف‌های بلندمدت پروژه‌های عمرانی در کشور باشد. 

در این جلسه مطرح شد که برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های انجام و اجرای یک پروژه به وسیله مهندسی ارزش باید راهکارهای عملیاتی در دستور کار قرار گیرد.

ازاین‌رو باید یک نقشه راه عملیاتی برای پیاده سازی مهندسی ارزش بر روی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی تدوین شود تا تکنیک مهندسی ارزش بتواند به جایگاه اصلی خود در پروژه‌های این وزارتخانه بازگردد.