شناسهٔ خبر: 16507 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

بهره‌دار در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

اولویت نخست راه‌آهن حمایت از مصرف‌کننده است/ افزایش کیفیت خدمات هزینه دارد/ بازار رقابتی٬ شرط جذب بخش‌خصوصی به صنعت ریلی

سیدابوالفضل بهره‌دار رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران اولویت نخست راه‌آهن را حمایت از مصرف‌کننده خواند و گفت: لازمه حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی آزادسازی و رقابتی کردن بازار است.

ابوالفضل بهره‌دار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی کشور اظهار کرد: لازمه حضور بخش خصوصی در این صنعت آزادسازی و رقابتی کردن بازار است.

وی با اشاره به افزایش ۸ درصدی نرخ بلیت قطارهای مسافری از ۲۵ آذرماه گفت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ملزم به افزایش جزئی قیمت‌ها برای جبران ضرر و زیان‌های بخش خصوصی بود و اگر این افزایش قیمت صورت نمی‌گرفت شرکت‌های حمل و نقل ریلی از پس هزینه‌های خود برنمی‌آمدند.

رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران افزود: چگونه می‌توان انتظار افزایش کیفیت را در کنار ثابت نگه داشتن قیمت‌ها داشت و نهادهای نظارتی مثل سازمان حمایت از مصرف کننده و شورای رقابت باید قبول کنند که اگر افزایش قیمتی نداشته باشیم٬ دولت باید برای به بخش ریلی یارانه‌ای مشخص در نظر گیرد که در شرایط فقدان منابع امکان این کار وجود ندارد.

وی ادامه داد: دولت وقتی برای کاهش هزینه‌ها٬ تصدی‌گری امور را به بخش خصوصی واگذار کرده٬ باید منافع آن‌ها را در نظر گیرد تا این حمل و نقل پاک توسعه یابد.

بهره‌دار با بیان اینکه سازمان حمایت در قبال افزایش قیمت اقلام و محصولات مصرف روزانه مردم واکنشی ندارد ولی برای ضربه زدن به بخش خصوصی ریلی اقدام می‌کند٬ اضافه کرد: در دوره اخیر شاهد افزایش قیمت تجهیزات و نیروی انسانی بوده‌ایم ولی قیمت‌ها ثابت بوده است و این تغییرات قیمت فقط برای بقای بخش خصوصی صورت گرفت.

رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با تأکید بر اینکه راه‌آهن تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها انجام داد و در مقطع کنونی دیگر چاره‌ای جز تأیید افزایش 8 درصدی قیمت بلیت قطار مسافری نداشت٬ افزود: باید به گونه‌ای عمل شود تا سرمایه‌گذاران خصوصی برای ورود به این عرصه جذب شوند نه اینکه با اقدامات دفعی با آن‌ها برخورد شود.

وی با یادآوری اینکه در بخش ناوگان سیاست اقتصادی کشور مبنی بر واگذاری کامل ناوگان به بخش خصوصی است٬ تأکید کرد: شرکت راه‌آهن به عنوان متولی اصلی بخش ریلی کشور اولویت نخستش حمایت از مصرف‌کننده است و افزایش خدمات و کیفیت نیز در همین راستا صورت می‌گیرد بنابراین نباید دستگاه‌های دیگر در سیاست‌هایی که دولت و راه‌آهن در نظر می‌گیرند٬ دخالت کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ پس از افزایش متوسط ۸ درصدی نرخ بلیت قطار٬ سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در برابر این اقدام مقاومت کرد که پس از برگزاری جلسات کارشناسی میان این سازمان و بخش خصوصی ریلی٬ سازمان حمایت ‌از موضع‌گیری خود عقب‌نشینی کرد و بلیت قطار با نرخ‌های جدید در سیستم شرکت‌ها و آژانس‌ها به فروش می‌رسد./

نظر شما